Volvo bakal perkenalkan buat pertama kali kenderaan elektrik sepenuhnya pada 2019, tampil bateri 100 kWh

Volvo bakal perkenalkan buat pertama kali kenderaan elektrik sepenuhnya pada 2019, tampil bateri 100 kWh

Volvo dilaporkan akan memperkenalkan kenderaan elektrik sepenuhnya menggunakan bateri (BEV) dan sistem hibrid mild 48 V baharu menjelang tahun 2019 nanti, bersama unit janakuasa plug-in hybrid T5 Twin Engine pada 2018, lapor Green Car Congress. Perkara ini telah didedahkan oleh Mats Anderson, pengarah senior sistem pendorong elektrik Volvo, semasa Simposium Teknologi Kenderaan Elektrik dan Hibrid SAE di San Diego.

Untuk BEV, Volvo bakal membina pek bateri modular yang boleh dipadankan pada platform sedia ada iaitu Compact Modular Architecture (CMA) dan juga Scalable Product Architecture (SPA), bagi memastikan kos yang efektif serta membolehkan Volvo mencapai pelbagai jenis penggunaan berlainan.

Kadar kuasa yang dihasilkan pula ialah bermula 100 kW (134 hp) hingga 450 (603 hp), dengan suapan kuasa dari pek bateri berkapasiti hingga 100 kWh. Tiada lagi maklumat rasmi berkenaan jarak perjalanan yang dapat dicapai, tetapi dilaporkan ia mampu menawarkan sehingga 482 km untuk sekali cas penuh.

Unit janakuasa elektrik berkenaan dikatakan menyokong cas AC sehingga 20 kW dan juga cas DC berkelajuan tinggi, dengan sokongan dari Combined Charging System (CCS) dan standard cas cepat CHAdeMO. Volvo yang juga ahli persatuan Charging Interface Initiative, merancang untuk memperkenalkan satu juta kenderaan elektrik jenamanya di atas jalan raya menjelang 2025.

Pada 2019, Volvo akan memperkenalkan sistem hibrid mild 48 V, yang boleh digunakan untuk enjin petrol dan diesel. Sistem ini akan menampilkan motor elektrik 10 kW pada generasi pertamanya, dengan rancangan untuk memperkenalkan pula unit 15 kW pada masa akan datang. Bateri Li-ion berkuasa 0.25 kWh 48V akan membekalkan tenaga kepada motor, bersama bateri 12V berasingan.

Unit janakuasa T5 Twin Engine yang bakal diperkenalkan bersama platform CMA pula bakal didedahkan pada 2018. Unit janakuasa ini dikatakan akan diperkenalkan pada model XC40 baharu yang bakal dilancarkan tahun ini, menampilkan enjin petrol Drive-E 1.5 liter tiga-silinder, bersama motor elektrik berkuasa 55 kW (74 hp) serta bateri Li-ion 9.7 kWh yang diletakkan pada terowong tengah platform tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required