Pertama kali dikesan melakukan ujian pada Oktober 2015 lalu, kini Volvo XC40 model akan datang dikesan sedang diuji dengan kerangka produksi. Ia dikesan sedang melakukan ujian dalam cuaca sejuk. Dibangunkan dengan Compact Modular Architecture binaan Volvo, XC40 ini akan menjadi model pertama siri-40 baharu, dan dijangka akan ditampilkan di Shanghai Motor Show April ini. Ia memiliki rekaan lebih kurang model konsep, hasil rekaan bagi model Volvo terkini.

Walau bagaimana pun, model XC paling kecil dari Volvo ini tidak akan dipasarkan sehingga tahun 2018, menurut ketua penyelidik dan pembangunan Peter Mertens. Walau bagaimana pun, model crossover kompak disasarkan mampu merangsang jumlah jualan bagi pembuat kereta Sweeden ini. Pesaing Volvo termasuk Mercedes-Benz GLA dan BMW X1 ini dijangka dijual dari 30,000 euros (RM142,730).

XC40 baharu ini dijangka akan ditawarkan dengan enjin petrol dan diesel empat-silinder sedia ada, serta enjin petrol tiga-silinder baharu, yang dipadankan bersama motor elektrik dengan sistem kuasa keseluruhan sekitar 250 PS dan torque 400 Nm.

Malah enjin tiga-silinder juga akan menampilkan unit entry-level tersendiri. Malah Volvo XC40 ini juga dijangka akan menampilkan penjana kuasa elektrik-sepenuhnya, dengan jarak keseluruhan yang dijangka sekitar 350 km. Varian EV sepenuhnya dijangka diperkenalkan seawal-awalnya tahun 2020.

GALERI: Model Konsep XC40