Triumph Bobber dan Street Scrambler sudah dibuka untuk tempahan di M’sia – dari RM75k dan RM66k

Triumph Bobber dan Street Scrambler sudah dibuka untuk tempahan di M’sia – dari RM75k dan RM66k

Tahun 2017 akan menjadi tahun yang meriah bagi Fast Bikes Sdn Bhd, iaitu pengedar rasmi motosikal jenama Triumph di Malaysia, apabila beberapa model baru akan diperkenalkan. Februari lalu, variasi kepada Street Twin, dengan gaya cafe racer iaitu Street Cup, tiba di pusat pameran syarikat itu dan dibuka untuk jualan pada harga RM65,900, dan kali ini dua lagi model baru tiba.

Satu daripadanya adalah Triumph Bonneville Bobber 2017, yang menampilkan gaya bobber yang sering dihasilkan pembina motosikal kustom, tetapi bagi Triumph, ia datang terus dari kilang sebegitu rupa – satu tempat duduk (boleh laras), penyerap hentak tersembunyi di bawah tempat duduk, lampu bulat depan kecil dan cermin sisi yang melekat di tepi bahagian pemegang.

Enjin yang digunakan pada model Bobber adalah sama seperti barisan model T120 – unit enjin 1,200 cc dua silinder selari High Torque tetapi dikatakan mempunyai lebih kuasa berdasarkan penukaran kotak angin dua corong baru yang digunakan. Ia kemudiannya dipadankan dengan kotak gear enam kelajuan.

Memandangkan Bobber ini hanya boleh menempatkan satu orang sahaja, bahagian suspensi dilaras supaya bersesuaian manakala brek cakera hadapan dan belakangnya dilengkapi dengan sistem ABS. Sistem lain yang digunakan adalah ride-by-wire, Kawalan Cengkaman (TC), pilihan mod tunggangan dan klac Torque Assist.

Tempahan untuk Triumph Bobber dibuka kepada orang ramai pada harga bermula RM74,900 dan pembeli dijangka menerima motosikal mereka sekitar bulan Julai.

Triumph Bobber dan Street Scrambler sudah dibuka untuk tempahan di M’sia – dari RM75k dan RM66k

Sementara itu, turut sama baru tiba di pusat pameran Triumph di Petaling Jaya adalah Street Scrambler 2017. Model ini menggunakan asas daripada model Street Twin dengan enjin dua silinder selari 900 cc berpenyejukan cecair dan kotak gear lima kelajuan yang sama, berkemampuan 54 hp dan 80 Nm. Namun, seperti yang boleh dilihat, gaya yang dibawa adalah berlainan, dengan ekzos yang tinggi di bahagian tepi, rim jenis jejari (19 inci di hadapan dan 17 inci di belakang) dan suspensi yang lebih tinggi.

Kerangka yang digunakan juga adalah baru, manakala rim tadi dibalut dengan tayar Metzeler Tourance yang mempunyai bunga lebih tebal, sesuai untuk jalan kasar. Pada bahagian tempat duduk, span berasingan diletakkan bagi penunggang dan penumpang, dan ia dibalut dengan kulit jenis Alcantara. Dengan tetapan sebegini, tempat duduk belakang boleh ditanggalkan sekiranya mahu dan ia boleh diganti dengan rak untuk menempatkan barangan.

Kelengkapan lain yang digunakan pada Street Scrambler adalah termasuk tempat letak kaki tanpa getah, pad tangki, penghadang lumpur aluminium di bawah enjin, brek ABS yang boleh ditutup, kawalan cengkaman (TC) serta panel untuk nombor plet di tepi. Harga yang ditetapkan untuk tempahan awal Triumph Scrambler 2017 adalah RM65,900.

Selain dua model ini, Triumph juga akan melancarkan satu model yang ditunggu ramai tahun ini iaitu Street Triple 765. Ia bukan sekadar facelift, tetapi diangkat sebagai model serba baru kerana perubahan yang diberi adalah menyeluruh termasuk pada enjin 765 cc baru, casis serta kelengkapan yang ada padanya.

GALERI: Triumph Bonneville Bobber 2017

GALERI: Triumph Scrambler 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required