Triumph Street Triple 765 2017 dilancarkan di UK – harga dari RM43,625, dijangka tiba di M’sia pada April

Triumph Street Triple 765 2017 dilancarkan di UK – harga dari RM43,625, dijangka tiba di M’sia pada April

Triumph Street Triple telah wujud sejak 10 tahun yang dulu, dan dalam selang masa itu, ia menerima beberapa kali pembaharuan, dengan yang paling ketara adalah pada tahun 2013. Kini, pengeluar motosikal dari United Kingdom itu melancarkan model Street Triple serba baharu, yang menggunakan enjin 765 cc dan ditawarkan dalam tiga variasi bermula dengan Street Triple S, Street Triple R dan Street Triple RS.

Enjin 765 cc yang digunakan pada model baharu ini diasaskan daripada enjin 675 cc pada model Daytona, dan diubah suai, dengan hanya 10 peratus komponen enjin sahaja yang sama dengan Street Triple sebelum ini dan 50 peratus lagi daripada Daytona. Selebihnya adalah baharu – 80 komponen termasuk piston, crank dan barrel aluminium yang disalut Nikasil.

Bagi Street Triple S, ia berkemampuan 111.5 hp pada 11,250 rpm dan 73 Nm tork pada 9,100 rpm, manakala Street Triple R mampu menghasilkan 116.4 hp pada 12,000 rpm dan 77 Nm tork pada 9,400 rpm. Paling tinggi, Street Triple RS mampu menghasilkan 121.2 hp pada 11,700 rpm dan 77 Nm tork pada 10,800 rpm.

Triumph Street Triple 765 2017 dilancarkan di UK – harga dari RM43,625, dijangka tiba di M’sia pada April

Semua model Street Triple 765 kini menggunakan sistem pendikit ride-by-wire, traction control dan mod tunggangan, namun terdapat sedikit perbezaan. Model asas S hanya disediakan dengan dua mod iaitu Rain dan Road, manakala model R mendapat tambahan dua lagi mod iaitu Sport dan Rider yang boleh ditetapkan mengikut kegemaran. Model paling tinggi RS ditambah dengan satu lagi mod – Track.

Pada bahagian lain, model R dan RS mendapat klac jenis slipper dan panel meter digital TFT berwarna, manakala penukar gear quickshifter – yang dikatakan oleh Triumph lebih cepat sebanyak 2.5 kali berbanding penukar gear biasa diberikan hanya pada model RS.

Untuk suspensi, model S sekadar menggunakan padanan fork USD 41 mm Showa dan monoshock piggyback reservoir dengan pelarasan pra beban, manakala model RS menggunakan fork piston besar (BPF) USD 41mm Showa dengan pelarasan penuh dan monoshock piggyback reservoir dengan pelarasan pra beban. RS pula mendapat suspensi paling baik – fork piston besar (BPF) USD 41mm Showa dengan pelarasan pra beban, lantunan dan mampatan, serta monoshock piggyback reservoir Öhlins STX40.

Selain itu, model RS juga diberikan dengan brek setaraf dengan superbike, iaitu unit radial monobloc empat piston Brembo M50 di depan dan angkup satu piston Brembo di belakang manakala bagi model R, brek hadapannya diganti dengan unit radial monobloc empat piston Brembo M4.32. Model S pula masih menggunakan brek belakang yang sama, tetapi di depan ditukar dengan unit asas Nissin dua piston.

Bagi bahagian badannya, walaupun kelihatan serupa seperti sebelum ini, Triumph menyatakan penggayaannya adalah baharu, dengan penghadang angin, salur udara dan panel-panel badan lain semuanya baharu.

Triumph Street Triple ini dilancarkan di UK dengan harga bermula 8,000 pound (RM43,265) bagi model asas S, manakala bagi model R dan RS, harganya masih belum dikeluarkan. Di Malaysia, Triumph Street Triple 675 R 2016 kini dijual pada harga promosi RM49,900 sehingga Februari 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required