Triumph Bonneville Bobber 2017 dilancar di UK

my17-bobber-3-lfs-e1476927464536-850x394-bm

Triumph semakin rancak menambah kepelbagaian dalam penawaran produk klasik modennya. Selepas Street Twin, T120, Thruxton R dan Street Cup, kini syarikat pengeluar motosikal dari England itu memperkenalkan pula Triumph Bonneville Bobber 2017 di sana. Seperti namanya, motosikal ini mempunyai bentuk Bobber seperti motosikal kustom, cumanya, ia datang terus dari kilang.

Enjin yang digunakan pada model Bobber ini adalah sama seperti barisan model T120 – unit enjin 1,200 cc dua silinder selari High Torque tetapi dikatakan mempunyai lebih kuasa berdasarkan penukaran kotak angin dua corong baru yang digunakan. Bahagian kemasukan dan ekzos juga diperbaiki untuk lebih kuasa. Ekzos baru yang digunakan lebih ringan dan pendek berbanding unit pada T120.

Kerangka pula adalah khas untuk model Bobber ini bagi menempatkan tempat duduk tunggal dan dimensi lebih pendek daripada gaya ‘Bobber’ biasa. Kerangka ini juga membawa kembali gaya seperti model Speed Twin tahun 1951, dengan penyerap hentak yang tersembunyi di bawah tempat duduk dan memberikan penampilan seperti ‘hard-tail’.

Memandangkan Bobber ini hanya boleh menempatkan satu orang sahaja, bahagian suspensi dilaras supaya bersesuaian manakala brek cakera hadapan dan belakangnya dilengkapi dengan sistem ABS, selari dengan peraturan wajib yang dikenakan bagi motosikal atas 250 cc di Eropah.

Walaupun mempunyai penampilan klasik, Bobber tetap adalah sebuah motosikal moden, di mana kawalannya menggunakan sistem ride-by-wire, seterusnya membolehkan kemasukan sistem lain seperti Kawalan Cengkaman (TC) dan pilihan mod tunggangan. Bahagian klac pula dibantu dengan sistem Torque Assist.

Di sebalik rupanya yang ringkas, tempat duduk Triumph Bonneville Bobber boleh dilaras ketinggian serta pergerakan ke hadapan dan ke belakang bagi menyesuaikan keadaan dengan jenis penunggang yang berbeza. Ciri baru di dalam kelasnya ini, yang membuatkan motosikal boleh diubah supaya sesuai dengan penunggang sudah menjadi tanda sentuhan premium baru Triumph, bermula dengan model kembara XC 800.

Harga Triumph Bonneville Bobber 2017 masih belum dikeluarkan tetapi ia dijangka diumumkan pada bulan Disember nanti. Terdapat empat pilihan warna yang disediakan iaitu Modello Red, Jet Black, Ironstone dan Competition Green/Frozen Silver. Pemilik juga boleh memilih lebih 150 aksesori dalam katalog Triumph untuk motosikal ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required