PLUS laksana sistem bayaran secara elektronik sepenuhnya di semua tol plazanya mulai hari ini

PLUS laksana sistem bayaran secara elektronik sepenuhnya di semua tol plazanya mulai hari ini

Seperti yang diuar-uarkan sebelum ini, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) telah pun melaksanakan sistem bayaran secara elektronik di kesemua 94 plaza tol di semua lebuhraya kendaliannya mulai hari ini. Ia melibatkan fasa terakhir inisiatif transaksi tol 100% elektronik yang melibatkan laluan Juru-Skudai dilaksanakan mulai jam 12 tengah hari tadi.

Pengarah Urusannya, Datuk Azman Ismail berkata, “Bermula hari ini, tiada lagi transaksi tol secara tunai akan dikendalikan dan orang ramai hanya boleh membayar tol secara elektronik dengan menggunakan kad PLUSMiles, kad Touch ‘n Go ataupun SmartTAG yang lebih pantas dan mudah. Secara tidak langsung, langkah ini membantu orang ramai membuat transaksi tol dan melalui plaza tol dengan lebih mudah dan lebih selesa.”

Secara amnya, sistem pembayaran tol secara elektronik adalah 300% lebih pantas daripada pembayaran tol secara manual/tunai. Satu lorong SmartTAG berupaya mengendalikan kira-kira 16 kenderaan dalam tempoh satu minit (atau 1,000 kenderaan setiap jam). Satu lorong Touch ‘n Go pula boleh mengendalikan kira-kira 10 kenderaan setiap minit (atau 600 kenderaan setiap jam). Lorong Tunai (lorong keluar) pula hanya mampu mengendalikan 3 buah kenderaan dalam masa 1 minit (180 transaksi satu jam).

PLUS laksana sistem bayaran secara elektronik sepenuhnya di semua tol plazanya mulai hari ini

Inisiatif transaksi tol secara elektronik sepenuhnya ini telah dilaksanakan secara berperingkat sejak 2008.

“Pelaksanaan peringkat-peringkat awal telah diadakan di plaza tol dan laluan lain di utara dan selatan sejak beberapa tahun lalu dan ia mendapat respon yang positif daripada orang ramai,” kata Azman.

Menurut Azman, lorong jualan dan tambah nilai di plaza tol akan dibuka bagi membantu orang ramai yang tidak mempunyai kad elektronik untuk memasuki lebuh raya dan membayar tol. Kad-kad PLUSMiles turut boleh diperoleh di pusat-pusat khidmat pelanggan PLUS yang dibuka di pejabat plaza tol yang utama.

“Namun begitu, kami menasihatkan orang ramai yang telahpun mempunyai kad PLUSMiles atau kad Touch ‘n Go supaya menambah nilai kad masing-masing sebelum mereka memasuki lebuh raya untuk menikmat perjalanan yang lebih selesa tanpa perlu lagi beratur di lorong-lorong Tambah Nilai.

PLUS laksana sistem bayaran secara elektronik sepenuhnya di semua tol plazanya mulai hari ini

“Pada ketika ini, terdapat lebih 9,000 lokasi tambah nilai disediakan di seluruh negara. Ia meliputi mesin ATM, stesen minyak, kedai serbaneka 24 jam, pasaraya dan lain-lain lagi,” tambah Azman.

Orang ramai yang tidak mempunyai kad PLUSMiles atau kad Touch ‘n Go juga boleh menggunakan MyKad masing-masing untuk transaksi tol.

“MyKad dilengkapi dengan cip Touch ‘n Go dan ia juga boleh digunakan untuk transaksi tol. Orang ramai hanya perlu memasukkan tambah nilai pada MyKad masing-masing sebelum ia boleh digunakan untuk membayar tol dan transaksi perkhidmatan iain seperti bas, LRT, parkir, dan sebagainya” kata beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required