Fiat 500L MPV diberi facelift – rupa, teknologi baharu

Fiat 500L MPV diberi facelift – rupa, teknologi baharu

Lima tahun selepas Fiat 500L dikeluarkan, akhirnya ia diberikan facelift bagi menjadikannya lebih menarik dan dapat diterima ramai. Pembaharuan ini membawanya tampil dengan rekaan serta pelbagai teknologi baharu yang dilengkapkan padanya.

Kini, akan terdapat tiga versi Fiat 500L, dan kesemuanya dinamakan semula – model standard dipanggil sebagai Urban, yang bergaya lebih lasak digelar sebagai Cross, berbanding sebelum ini Trekking dan yang lebih panjang dan mempunyai tujuh tempat duduk kini dipanggil sebagai Wagon, berbanding Living sebelum ini.

Semua tiga model ini menerima bahagian hadapan yang direka semula, dan ini membanya kelihatan lebih hampir seperti model 500, yang juga baru dinaik taraf. Bahagian tengah dan lencana di muka hadapan ini dijadikan lebih menonjol. Ia kemudiannya diapit dengan dua lampu siang LED bulat baru yang diletakkan di dalam unit lampu utama bawah.

Bagi model Urban dan Wagon, gril bawah kini mempunyai bentuk trapezoid dan menampilkan garisan serta jaring krom, yang menjadikan ia hampir seperti gril Mercedes-Benz A-Class. Sementara itu, model Cross pula menerima kemasan pelindung berwarna perak di depan dan belakang, bersama rekaan salur udara yang baru.

Fiat 500L MPV diberi facelift – rupa, teknologi baharu

Di bahagian lain kenderaan tersebut, panel pelindung tepi dan belakang kini diwarnakan sama dengan warna badan, dan ditambah dengan kemasan krom, manakala lampu undur dan lampu kabus belakang pada model Urban dan Cross diubah ke bawah sedikit. Pilihan warna baru untuk 500L termasuk Bellagio Blue, Sicilian Orange dan Donatello Bronze, menjadikan kesemuanya 10 warna.

Pada bahagian dalam, terdapat roda stereng pelbagai fungsi tiga cabang, bersama panel instrumen yang direka semula bersama paparan pelbagai informasi 3.5 inci di tengah. Penambahan baru lain adalah lencana 500 di papan pemuka, bertentangan penumpang hadapan, lampu suasana dan sistem hiburan dan informasi Uconnect HD Live dengan skrin sesentuh tujuh inci, sistem navigasi TomTom 3D dan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto.

Juga dipasang pada kenderaan ini adalah konsol tengah yang direka semula dengan ruang simpanan lebih besar, serta tombol gear dan perehat tangan yang lebih tinggi. Selain daripada itu, ia masih adalah kenderaan yang sama, dengan kelengkapan seperti bumbung panoramik kaca berukuran 1.5 meter, sistem bunyi BeatsAudio 520W dan ruang simpanan belakang seluas 455 liter untuk model Cross dan Urban, 638 liter pada Wagon dan 416 liter pada Wagon.

Fiat 500L MPV diberi facelift – rupa, teknologi baharu

Untuk aspek keselamatan, 500L kini boleh didapati dengan Autonomous City Brake, yang boleh beroperasi sehingga kelajuan 30 km/j. Kamera undur juga telah dinaik taraf dengan unit beresolusi lebih baik dalam keadaan gelap dan garis panduan yang mengikut pusingan stereng.

Pada bahagian casis, Cross kini terletak lebih tinggi 10 mm berbanding Trekking sebelum ini, menjadikan peningkatan tinggi keseluruhannya 25 mm berbanding model biasa. Terdapat juga pemilih mod baru dengan mod Gravity Control untuk pengendalian di bukit yang melengkapi mod Normal dan Traction+.

Tiada perubahan pada pilihan enjin, jadi 500L digerakkan oleh enjin 1.4 liter petrol N/A berkuasa 120 hp, 900 cc turbo petrol TwinAir dua silinder 105 hp dan enjin diesel 1.3 liter 95 hp dan 1.6 liter MultiJet 120 hp. Transmisi juga dikekalkan, iaitu uit manual lima dan enam kelajuan, serta manual sequential Duologic enam kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required