GALERI: Proton Iriz facelift 2017 – perincian lengkap

GALERI: Proton Iriz <em>facelift</em> 2017 – perincian lengkap

“Proton” merupakan subjek yang agak panas hari ini – halatuju syarikat pengeluar automotif nasional berkenaan kini memasuki satu fasa baharu setelah rakan strategik asingnya telah diumumkan tengah hari tadi di Putrajaya. Selain dari pengumuman penting berkenaan, bertempat di Pusat Kecermerlangan Proton, Shah Alam, Proton turut mendedahkan sepenuhnya model Iriz versi tingkat taraf untuk di perbiu oleh media permotoran tempatan.

Proton telah mengurangkan varian Iriz untuk kali ini dari lapan varian kepada empat varian sahaja – 1.3 Standard manual, 1.3 Standard CVT, 1.3 Executive CVT dan 1.6 Premium CVT – menyaksikan transmisi manual kini hanya diberikan pada varian standard sahaja. Ia juga kini tampil dengan dua warna baharu iaitu Ruby Red (dari Perdana) dan juga Carnelian Brown (dari Persona), manakala warna Citrus Green dan Fire Red kini digugurkan. Seperti yang boleh dilihat pada DRB-Autofest minggu lalu, Iriz 1.6 Premium CVT diberikan penampilan sedikit berbeza .

Hatchback segmen-B varian tertinggi ini menerima tema warna badan dua-tona (varian lebih rendah kekal dengan warna tunggal) berwarna hitam kilat pada bahagian atas gril, cermin sisi, bumbung dan spoiler belakang (lebih besar dari varian lain). Ia turut diberikan dengan logo Proton 3D baharu pada bahagian hadapan dan belakang. Selain dari itu, rupa bentuk ciri lain masih lagi sama, termasuk kit badan yang diwarnakan dengan warna badan.

GALERI: Proton Iriz <em>facelift</em> 2017 – perincian lengkap

Pada bahagian dalaman pula, kebanyakkan ciri masih lagi sama dengan model sedia ada. Tetapi varian Premium model baharu ini diberikan skrin sesentuh Smart Link pada bahagian tengah papan pemuka bagi membolehkan fungsi hubungan screen-mirroring terhadap telefon pintar. Keseluruhan tema dalaman Iriz juga masih kekal berwarna hitam untuk membezakannya dengan versi sedan iaitu Persona, namun hatchback ini kini diberikan kemasan berkilat pada panel meter dan juga di sekeliling skrin infotainmen.

Iriz diberikan upholsteri gabungan kulit dan fabrik, bersama serlahan jahitan benang berwarna merah. Apa yang menarik, tempat duduknya kini menerima jalur biru-merah ala-livery perlumbaan Martini. Jalur tersebut turut diberikan pada varian lain yang lebih rendah tetapi dengan material fabrik sepenuhnya. Kesemua varian juga menerima karpet kaki baru dengan ciri anti-gelincir, manakala varian Premium diberi serlahan merah disekelilingnya

Walau bagaimanapun, Iriz kini berkongsi tombol gear dan juga paparan instrumen (diberikan lampu Eco Assist) yang sama seperti Persona. Varian 1.3 Executive kini telah diberikan sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, namun kini semua varian tidak dilengkapi dengan lampu hadapan automatik serta dan juga suis tingkap kuasa dengan kenaikan automatik pada bahagian pemandu.
sebelum ini hanya pada varian Premium.

GALERI: Proton Iriz <em>facelift</em> 2017 – perincian lengkap

Bagi varian asas 1.3 Standard, ciri yang diberikan masih lagi kekal dengan lampu projektor hadapan, lampu belakang LED, rim 14-inci, upholsteri fabrik, penderia parkir dan juga pemain audio utama 2-DIN dengan hubungan Bluetooth, USB, dan AUX dihubungkan kepada empat pembesar suara.

Tumpuan yang diberikan pada tingkat taraf kali bukanlah dari segi rupa, tetapi Proton sebenarnya lebih menitik beratkan ciri NVH dan juga tindakbalas kotak gear hatchback ini.

Iriz kini menerima rombakan mekanikal yang sama seperti Persona di mana empat cagak enjin sebelum ini dikurangkan hanya kepada tiga (bagi mengurangkan resonan getaran dari enjin ke badan kereta), dan juga tebatan-tebatan lain bagi membolehkan kabinnya senyap termasuk menghilangkan bunyi berdengung yang datang dari transmisi CVTnya – sama seperti Persona.

Enjin 1.3 liter VVT (94 hp/120 Nm) dan juga 1.6 liter VVT (107 hp/150 Nm) digandingkan dengan transmisi CVT masih lagi kekal, namun talaan untuk kotak komputer enjin dan juga transmisi telah diperhalusi bagi memberikan respon yang jauh lebih baik ketika pecutan diperlukan seperti pada model sedia ada.

Ciri keselamatan masih lagi kekal sama di mana varian asas Standard diberikan dua-beg udara, sistem brek ABS dan EBD bersama bantuan brek, kawalan kestabilan, bantuan mula mendaki, amaran pemakaian tali pinggang keledar hadapan dan juga cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX pada bahagian belakang. Untuk varian tertinggi Premium, ia turut diberikan beg udara sisi dan tirai (menjadikannya enam-beg udara keseluruhan) serta amaran pemakaian tali pinggang keledar untuk kesemua tempat duduk.

Model baharu ini bukan hanya diprebiu, malah kami turut berpeluang untuk memandu ujinya di litar ujian milik Proton. Ulasan pandu uji berkenaan akan disiarkan tidak lama lagi.

GALERI: Proton Iriz facelift 2017 1.6 Premium

GALERI: Gambar rasmi Proton Iriz facelift 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Ahmad on May 24, 2017 at 8:32 pm

    lebar tayar makin kecil. huhu

    iriz lama= 195/55 R15
    iriz facelift = 185/55 R15

    penjimatan bahanbakar mungkin ?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required