Formula baru untuk menentukan harga runcit bahan api akan dibincang dan diumumkan minggu depan

Formula baru untuk menentukan harga runcit bahan api akan dibincang dan diumumkan minggu depan

Menteri KPDNKK, Datuk Seri Hamzah Zainudin memaklumkan bahawa formula baru bagi menentukan harga runcit bahan api akan diumumkan minggu depan. Bernama melaporkan, beliau berkata langkah itu diambil untuk memastikan kestabilan industri minyak domestik.

Kementerian berkekenaan akan mengadakan pertemuan dengan pihak-pihak terlibat dalam indsutri minggu depan untuk membincangkan formula yang dapat memanfaatkan semua. “Kita bersimpati dengan pengusaha stesen minyak yang mengalami kerugian ketika harga minyak jatuh.

“Mereka (pengusaha stesen minyak) merasakan bahawa mereka menjadi mangsa (jika harga minyak turun),” jelasnya. Beliau turut akan mengajukan cadangan agar kerajaan membantu pengusaha stesen minyak memandangkan mereka menjadi kelompok yang paling terkesan dengan situasi harga minyak yang tidak menentu.

Beberapa minggu ini, harga minyak semakin menurun. Rabu lalu, harga bahan api rata-ratanya menurun sebanyak tujuh sen. Sejak 1 April lalu, harga runcit bahan api petrol RON 95, RON 97 dan diesel ditentukan secara mingguan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required