Selepas termeterai perjanjian, apa rancangan Geely untuk mengembalikan semula kegemilangan Proton?

Selepas termeterai perjanjian, apa rancangan Geely untuk mengembalikan semula kegemilangan Proton?

Tahun 2010, pemilikan terhadap Volvo telah berpindah tangan dari Ford ke pengeluar automotif dari China, Geely. Sejak dari itu, Volvo mengecapi pelbagai kejayaan dan menghasilkan pelbagai inovasi seperti enjin empat-silinder Drive-E, unit janakuasa hibrid T8 Twin Engine, serta penghasilan model-model hebat seperti SUV XC90 generasi baharu dan juga pasangan sedan S90 dan wagon V90.

Hari ini, perjanjian persefahaman untuk melantik Geely sebagai rakan strategik asing untuk Proton secara rasminya telah ditandatangani. Jadi, apa perancangan Geely untuk Proton selepas ini? Perkara ini telah diberitahu oleh Geely pada sesi sidang akhbar setelah selesai majlis menandatangani MoU berkenaan pagi tadi.

Menurut Geely, segala yang dirancang untuk Proton adalah berlandaskan untuk mendapatkan keuntungan, serta bagi mengembangkan jenama berkenaan ke rantau ini. Walau bagaimanapun, buat masa ini masih lagi belum ada keputusan muktamad untuk perancangan tersebut, tetapi ia dijanjikan sebagai satu perancangan yang bagus.

Geely juga percaya, mereka tidak akan mengambil masa yang terlalu lama bagi mengembalikan semula keuntungan kepada Proton dan percaya jenama nasional rakyat Malaysia tersebut mempunyai kekuatannya yang tersendiri dalam pasaran tempatan.

Dinyatakan, sebanyak RM170.3 juta (termasuk platform SUV Boyue yang dinilai pada RM290 juta) akan dibelanjakan oleh kedua-dua pihak. Proton dan Geely akan berbincang dengan lebih lanjut untuk membuat pelan perniagaan. Perbelanjaan yang dikeluarkan nanti berdasarkan masa hadapan Proton di mana perancangan produk jangka masa panjang akan dibuat.

Geely percaya dengan kebolehan Proton kerana jenama berkenaan telah berada selama 30 tahun dalam pasaran. Sasaran utama Geely adalah untuk menghentikan kerugian Proton dan mula untuk membuat keuntungan secepat mungkin. Dan langkah pertama untuk untuk mencapai sasaran berkenaan adalah menguatkan semula Proton pada pasaran Malaysia.

Apabila Proton sudah mula kuat pada skala tertentu di pasaran tempatan kelak, pakatan berkenaan akan membuat pembangunan lanjutan dan akan mula mengeksport kenderaan ke negara lain, tanpa apa-apa had yang ditetapkan.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Geely tidak menjual kereta dengan namanya pada pasaran Asia Tenggara, dan semua kenderaan yang dipasarkan di rantau berkenaan akan dijual dibawah jenama Proton kerana Proton lebih relevan di ASEAN – menggunakan konsep yang lebih kurang sama digunakan oleh Volkswagen terhadap Skoda.

Geely juga akan berkerjasama dengan Proton untuk membangunkan kereta-kereta pemanduan sebelah kanannya (RHD) dan bakal menjadikan Malaysia dan Proton sebagai hab pengeluaran kereta-kereta versi RHD tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required