Boreas – hypercar Sepanyol dengan 1,000 hp, AWD

Boreas – hypercar Sepanyol dengan 1,000 hp, AWD

Sebuah prototaip kereta hypercar diberi nama Boreas telah membuat penampilan pertama semasa acara Le Mans bulan lalu. Ia adalah sebuah kereta yang menggunakan enjin hibrid di tengah dan boleh menghasilkan sehingga 1,000 hp dan menggunakan sistem pacuan semua roda.

Pengeluar kereta ini, DSD Design & Motorsport yang berpusat di Sepanyol akan menghasilkan hanya 12 unit Boreas dan setiap satunya dikatakan “direka secara tersendiri tapi masih berhubung kait”. Tiada perincian lengkap yang dikeluarkan berkenaan enjin, casis atau komponen lain kenderaan ini, tetapi ia dikata mempunyai laju maksimum ‘sasaran’ 378 km/j dan masa pecutan 0-96 km/j bawah tiga saat.

Apa yang diketahui pada masa ini adalah jumlah kuasa yang dihasilkan akan disampaikan kepada semua empat tayar melalui transmisi manual automatik tujuh kelajuan, dan tayar hadapan akan mendapat kuasa tambahan daripada motor elektrik. Jarak pergerakan menggunakan sumber kuasa elektrik sahaja adalah 100 km.

Melalui gambar ini boleh dilihat Boreas menggunakan banyak panel badan yang dibuat daripada gentian karbon, dengan bahagian depan yang rendah, dan cermin hadapan masuk ke dalam bagi memudahkan penglihatan pemandu. Pada bahagian belakang, terdapat lampu berbentuk bulat dan disambung dengan satu baris LED.

Pengeluaran Boreas dijangka bermula Disember tahun ini dan hanya akan dikeluarkan dalam versi pacuan sebelah kiri. Apabila dilancarkan nanti ia akan memberi alternatif kepada hypercar lain antaranya dari Itali, Jerman, United Kingdom dan Sweden.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required