Treeletrik T-90 – dijual pada harga bermula RM10,494

Treeletrik T-90 – dijual pada harga bermula RM10,494

Satu majlis menandatangani perjanjian antara Treeletrik Sdn Bhd iaitu pengeluar kenderaan elektrik tempatan dan MyAngkasa Holdings Sdn Bhd telah berlangsung hari ini. Melalui perjanjian ini, MyAngkasa dilantik sebagai pengedar utama kenderaan elektrik Treeletrik. Turut dinamakan pada majlis ini adalah pengedar lain untuk seluruh negara.

Produk pertama Treeletrik yang sedia dijual adalah T-90 iaitu sebuah skuter yang menggunakan motor elektrik brushless pada bahagian habnya. Motosikal ini didatangkan dengan dua jenis bateri iaitu lead-acid pada harga RM10,494 dan lithium pada harga RM15,264. Harga ini adalah termasuk GST.

Bagi bateri lithium, ia adalah pek 84 volt yang mampu menghasilkan kuasa antara 50 hingga 55 AH, dengan berat 40 kg, manakala bagi bateri lead-acid, ia juga adalah pek 84 volt, tetapi mempunyai kuasa 40 hingga 45 AH. Berat bateri lead-acid ini pula adalah 98 kg.

Untuk masa mengecas pula, motosikal yang didatangkan bersama pengecas soket rumah ini mengambil masa antara lima ke enam jam untuk penuh bagi bateri lithium, manakala bagi bateri lead-acid, ia mengambil masa antara enam hingga tujuh jam. Dengan cas penuh, model bateri lithium boleh bergerak sehingga 100 km, manakala yang menggunakan bateri lead-acid boleh bergerak sehingga 85 km.

Hasil kerjasama dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), JPJ, SIRIM, MIDA dan MOSTI, Treletrik T-90 boleh digunakan atas jalan dengan pendaftaran, cukai jalan dan insurans seperti motosikal biasa.

Pada masa hadapan, selain memperkenalkan lebih banyak model, Treeletrik juga bercadang untuk mengeksport kenderaan elektrik mereka ke negara ASEAN lain seperti Thailand, Kemboja, Indonesia dan Filipina. Syarikat ini juga akan bekerjasama dengan persatuan pelajar untuk menggunakan motosikal elektrik ini di dalam kawasan kampus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required