BMW iPerformance plug-in hybrid diterima baik di Malaysia – catat jualan menggalakkan bagi 1H2017

BMW iPerformance plug-in hybrid diterima baik di Malaysia – catat jualan menggalakkan bagi 1H2017

Barisan BMW iPerformance plug-in hybrid telah berjaya mencatatkan jualan yang memberangsangkan di Malaysia bagi segmen premium. Bagi separuh pertama 2017 (1H2017), BMW Group Malaysia telah menghantar lebih 2,300 unit BMW 330e, BMW X5 xDrive40e dan BMW 740Le untuk pelanggan yang membuat tempahan.

Sejak memperkenalkan model pertama BMW PHEV di negara ini iaitu X5 xDrive40e pada Jun 2016, setakat ini BMW Malaysia telah menghantar lebih 3,200 unit bagi model jenis ini. Secara tak langsung telah menyumbang lebih 40% bagi keseluruhan jumlah jualan di Malaysia, tertinggi di dunia.

“Malaysia telah mendahului jualan. Malah peningkatan permintaan terhadap kenderaan BMW iPerformace ini membuktikan rakyat Malaysia sudah bersedia dengan teknologi terkini dalam industri automotif dan kenderaan hibrid BMW dengan teknologi eDrive turut menawarkan pilihan terbaik bagi para pelanggan, bukan setakat rekaan menarik dan dinamik, bahkan ia juga memberikan penjimatan bahan api dan CO2,” ujar Han Sang Yun, MD dan CEO BMW Group Malaysia.

BMW iPerformance plug-in hybrid diterima baik di Malaysia – catat jualan menggalakkan bagi 1H2017

BMW 330e yang dilancarkan pada Ogos 2016, juga menerima sambutan menggalamman. Buat masa ini, sebanyak 60% bagi F30 telah dihantar di seluruh Malaysia termasuklah 330e, dan lebih 40% bagi pembeli 7 Series pula memilih 740Le xDrive.

Melihat perubahan infrastruktur yang penting ini, Han menambah, “Kami melihat keperluan infrastrutur ini sebagai menyokong teknologi baharu. Ia juga meningkatkan keyakinan pengguna mengenai kenderaan plug-in hybrid dan elektrik pada masa hadapan.”

Susulan dengan kerjasama antara BMW dan GreenTech Malaysia bagi perkhidmatan pengecasan mobiliti ChargeNow menerusi platform ChargeEV, Han berkata, “Setakat ini, terdapat lebih 200 stesen CharEV di seluruh negara dan jumlahnya akan bertambah sehingga 25,000 unit menjelang 2020.

BMW iPerformance plug-in hybrid diterima baik di Malaysia – catat jualan menggalakkan bagi 1H2017

“Malahan lebih 600 pemilik kenderaan BMW plug-in hybrid telah mendaftar di bawah program BMW ChargeNow bagi platform ChargEV. Ini menunjukkan keyakinan mereka terhadap teknologi terkini dan Malaysia juga telah melangkah ke arah positif terhadap mobiliti-elektro,” tambahnya lagi.

BMW Malaysia turut memperluaskan akses bagi stesen pengecasan ini menerusi rangkaian pengedar. Baru-baru ini, Seoung Hoe Premium Motors, wakil pengedar BMW di Melaka, telah memasang BMWi Wallboc di Holiday Ini dengan beberapa projek seumpamanya di Hotel Equatorial bulan hadapan. Di Malaysia Timur pula, pengedar Regan Premium Auto Sarawak juga telah memasang dua unit BMWi Wallbaox di CityONE Megamall di Kuching, iaitu pengecas awam pertama di negeri berkenaan.

Perkhidmatan BMW ChargeNow kini adalah sebahagian daripada program BMW 360° Electric pagi pemilik model BMW i8, 330e, X5 xDrive40e dan 740Le xDrive. Malah kad ChargeNow turut diberikan bagi akses kepada pengecas berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required