Jualan kenderaan Jun 2017 mengikut jenama – Perodua teratas, Honda kekal di kedudukan kedua

Jualan kenderaan Jun 2017 mengikut jenama – Perodua teratas, Honda kekal di kedudukan kedua

Jumlah jualan kenderaan secara keseluruhannya bagi bulan Jun 2017 berbanding bulan Mei mencatatkan sedikit penurunan, iaitu 0.6% atau 325 unit. Sebanyak 50,275 unit kenderaan dijual pada bulan lalu, merangkumi kenderaan penumpang dan juga kenderaan perdagangan.

Seperti biasa, walaupun angka keseluruhan yang menurun, pecahan jualan mengikut jenama menyaksikan sebahagiannya masih mampu merekodkan pertumbuhan, walaupun sedikit. Tempat teratas masih diungguli oleh Perodua dengan jumlah jualan sebanyak 17,821 unit; ini juga merupakan pertumbuhan sebanyak 3.5% berbanding Mei.

Di kedudukan kedua, walaupun Honda masih mengekalkan posisi, syarikat itu bagaimanapun menyaksikan penurunan jualan sebanyak 3.8% dengan jumlah 8,808 unit berbanding bulan sebelumnya dengan 9,153 unit. Bagi Proton pula, syarikat itu kekal ditangga ketiga dengan sedikit peningkatan jumlah jualan; 7,225 unit berbanding 7,176 unit pada Mei.

Tempat keempat masih milik Toyota walaupun merekodkan penurunan jualan sebanyak 12.2%. Nissan pula mengikut dibelakang dengan peningkatan kepada 2,738 unit berbanding 2,650 unit pada bulan sebelumnya.

Bagi dua jenama pesaing utama dalam pasaran premium, Mercedes-Benz dan BMW, kedua-duanya mencatatkan peningkatan – 14.5% dan 8.4% masing-masing. Ini juga merapatkan jurang di antara kedudukan dua jenama berkenaan, iaitu ditangga keenam dan BMW di tangga ketujuh.

Selain itu, beberapa jenama utama lain turut mencatatkan peningkatan, seperti berikut; Volkswagen (+34.7%), Mitsubishi (+26.8%) dan Audi (+42.3%). Berikut pula jenama-jenama utama yang mencatat penurunan jualan pada bulan Jun; Ford (-16.7%), Subaru (-13.0%), Peugeot (-13.1%) dan Lexus (-31.3%).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required