Selepas gambar teaser bocor diinternet, Volvo XC40 serba baru kini ditampilkan pula – walaupun dengan gambarnya yang ditutup kain – di dalam laman web serantau bagi pasaran Jerman dan Belanda, sebelum pelancaran rasminya. Namun, tidak banyak maklumat yang didedahkan sekali.

XC40 dibangun menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) oleh Volvo sendiri, yang menjadi model pertama bagi siri 40 keluaran syarikat itu. Ia sebelum ini dipertontonkan sebagai sebuah model 40.1 konsep tahun lalu, XC40 ini nanti akan menampilkan penggunaan dengan teknologi Drive-E dan diesel, begitu juga dengan kebarangkalian ia akan menerima enjin T5 Twin Engine hibrid.

Dari sudut rekaan, SUV kompak ini akan mewarisi beberapa sentuhan yang terdapat pada model-model yang lebih besar, seperti ciri lampu Thor’s Hammer LED. Pendekatan yang sama dijangka akan diterapkan pada bahagian dalamannya.

Volvo menyatakan XC40 merupakan pengalaman baru juga untuk syarikat itu, dengan membenarkan pereka memiliki kebebasan sepenuhnya terhadap rekaannya; sarat dengan garapan peribadi – sisi yang mereka dakwa tidak terdapat pada segmen SUV kompak dalam pasaran ketika ini.