DBKL saran beli pas bulanan parkir elak kompaun

DBKL saran beli pas bulanan parkir elak kompaun

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyarankan agar pemilik kenderaan termasuk penghuni kediaman yang tidak mempunyai kemudahan parkir khas di ibukota supaya membeli pas bulanan parkir bagi mengelak kenderaan mereka dikenakan kompaun kerana melebihi masa parkir, laporan Bernama.

Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, DBKL mengeluarkan pas parkir bulanan itu sebagai pilihan kepada bayaran parkir harian mengikut jumlah jam.

“Pas bulanan ini dapat mengelak pemilik kenderaan daripada dikenakan kompaun bagi kesalahan tidak membayar parkir mengikut tempoh jam seperti yang sering berlaku,” katanya kepada pemberita bagi mengulas mengenai keluhan warga kota tentang kenderaan mereka yang sering dikompaun oleh DBKL meskipun diletakkan di kawasan perumahan di sekitar ibu kota.

DBKL mengadakan sistem pembayaran pas bulanan bagi pengguna parkir di ibu kota dengan kadar bayaran RM300 sebulan di kawasan pusat bandar dan RM150 sebulan untuk kawasan luar pusat bandar beraktiviti tinggi dan luar pusat bandar.

Bagi petak khas pula, caj RM400 sebulan dikenakan di kawasan pusat bandar, RM240 di kawasan luar pusat bandar beraktiviti tinggi dan RM200 di kawasan luar pusat bandar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required