VIDEO: Porsche 911 Turbo S Exclusive – cara dibina

Jun lalu, Porsche telah menambah varian baru bagi model 911, yang mengetengahkan eksklusiviti, dinamakan sebagai Porsche 911 Turbo S Exclusive. Ini adalah model jumlah terhad, dengan hanya 500 unit dihasilkan dan prestasinya juga dipertingkat.

Ia menggunakan model 911 Turbo S sebagai asas, bermakna dikuasakan oleh enjin enam silinder 3.8 liter biturbo, menghasilkan 607 hp dan 750 Nm antara 2,250 hingga 4,000 rpm. Kuasa ini dihasilkan kepada semua empat tayar melalui kotak gear automatik klac berkembar tujuh kelajuan, dan membolehkan 911 Turbo Exclusive memecut 0-100 km/j dalam masa 2.9 saat, mencapai 200 km/j dalam 9.6 saat dan kelajuan maksimum 330 km/j.

Antara rekaan unik yang ada pada kenderaan ini adalah termasuk warna Golden Yellow Metallic, manakala bonet, bumbung dan skirting tepinya dibuat daripada gentian karbon. Model ini juga menggunakan rim 20 inci yang menggunakan satu skru di tengah dan angkup breknya juga boleh didapati dalam warna hitam bersama logo Porsche berwarna Golden Yellow Metallic.

VIDEO: Porsche 911 Turbo S Exclusive – cara dibina

Sebagai menunjukkan kepada orang ramai betapa istimewanya model ini, Porsche telah menyiarkan beberapa siri video berkenaan kerja pembuatan 911 Turbo S Exclusive, dari sekadar rangka besi dan bahan mentah (termasuk gentian karbon) sehinggalah menjadi sebuah kereta yang lengkap.

Ketelitian setiap kerja menjadi fokus dalam setiap video ini, sehinggakan bahagian lencana yang menandakan keluaran terhad model itu juga diambil penting dan diperkemas dengan tangan. Perkara menarik lain yang dapat dilihat adalah semasa proses pemasangan alat, panel badan kereta ini dipasang dengan pelindung plastik bagi mengelakkan ia terdedah kepada sebarang calar.




Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required