Indeks Kepuasan Jualan J.D Power Malaysia 2017 – Isuzu dan Toyota berkongsi kedudukan paling atas

Indeks Kepuasan Jualan J.D Power Malaysia 2017 – Isuzu dan Toyota berkongsi kedudukan paling atas

Menurut kajian Indeks Kepuasan Jualan J.D. Power Malaysia 2017, pelanggan nampaknya lebih berpuas hari dengan pengalaman jualan untuk kenderaan baru mereka pada tahun ini. Keputusan kajian ini didapati daripada maklum balas 2,130 pemilik kenderaan baru yang membeli kenderaan antara Ogos 2016 hingga Mei 2017.

Enam faktor – jurujual (19%), kemudahan pengedar (19%), masa penghantaran (17%), urus janji (16%), proses penghantaran (16%) dan penjanaan jualan (13%) – diambil kira, dan kesemuanya menyumbang kepada kepuasan keseluruhan pelanggan dalam pengalaman mereka membeli kereta baru.

Melihat kepada sesuatu jenama, Isuzu dan Toyota kedua-duanya berjaya meletakkan nama di tempat teratas dengan mata sebanyak 823 (daripada 1,000), diikuti Nissan pada 814 mata, Honda 808 mata dan Mazda 807 mata. Kesemua jenama ini berada di atas tahap purata iaitu 804 mata.

Jenama yang berada bawah pada tahap itu adalah termasuk Mitsubishi (802 mata), Perodua (798 mata) dan Proton (793 mata). Terdapat juga jenama lain yang terlibat dalam kajian ini, tetapi tidak dimasukkan dalam senarai kerana saiz sampel yang tidak mencukupi iaitu Ford, Hyundai, Kia dan Volkswagen.

Kajian ini juga mendedahkan bahawa kepuasan keseluruhan pelanggan telah meningkat kepada 923 mata bagi tahun 2017, berbanding 901 mata pada tahun 2016, dengan hampir 31% daripada mereka melakukan kajian dalam internet berkenaan pembelian kereta yang dimahukan (pada tahun 2016 ia berada pada tahap 27%). Perkara yang mereka cari dalam internet kebanyakannya adalah berkenaan harga dan promosi, serta juga spesifikasi dan kelengkapan pada kenderaan tersebut.

Faktor lain yang dilihat meningkatkan kepuasan pelanggan adalah termasuk sesi pandu uji, di mana mereka yang ditawarkan dengan peluang ini mencatat mata 810 secara purata. Sebagai perbandingan, mereka yang tidak menawarkan pandu uji hanya mencatat 783 mata. Peratusan pelanggan yang ditawar dengan pandu uji juga talah meningkat menjadi 80%, daripada 67% tahun lalu.

Penerimaan barangan percuma daripada pengedar juga didapati meningkatkan kepuasan di kalangan pelanggan, dengan kebanyakan daripada mereka memberitahu ada menerima barang seperti aksesori atau hadiah lain bersama pembelian kenderaan. Apabila mendapat barang percuma, kepuasan pelanggan meningkat 36 mata.

Akhir sekali, masa penghantaran yang pantas dihargai oleh pelanggan, dan lebih 43% daripada mereka memberitahu menerima masa penghantaran yang lebih pantas berbanding yang dijangka tahun ini (peningkatan 3% berbanding tahun 2016). Penjadualan semula masa penghantaran juga telah menurun tahun ini, menjadi 42% berbanding 50% tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required