Perodua Kembara – selepas Myvi, SUV kompak pula?

Perodua Kembara – selepas Myvi, SUV kompak pula?

Pelancaran Myvi 2018 tempoh hari banyak menarik perhatian khalayak. Paling tidak, kalau dilihat daripada rekaan digital yang dihasilkan untuk membayangkan versi-versi berbeza sahaja, itu sudah cukup meriah. Terbaru, Myvi 2018 versi tiga pintu.

Kalau anda memang kerap perhatikan ruang ini, pasti anda pernah terbaca tentang beberapa rekaan lanjutan kepada Myvi 2018 sebelum ini; Theopilus Chin sebelum ini pernah membayangkan Myvi dalam bentuk sedan dan Myvi SE, sementara Bear Design pula menghasilkan rekaan Myvi crossover.

Itu cerita Myvi 2018. Memanglah Perodua sendiri masih bertungkus-lumus memasarkan dan menyerahkan model ini kepada pelanggan ketika ini, tetapi satu soalan yang tak dapat dihindarkan ialah – apa pula selepas Myvi?

Dalam perkembangan lain, sebelum ini pada Julai lalu, Presiden dan CEO Perodua, Datuk Dr Aminar Rashid Salleh pernah menegaskan bahawa syarikat itu sedang melakukan pertimbangan serius untuk mengeluarkan sebuah SUV kompak terkini. Jika dilihat sejarah Perodua, untuk pasaran Malaysia syarikat berkenaan pernah memperkenalkan model Perodua Kembara satu ketika dahulu, yang kemudiannya diikuti oleh model susulan iaitu Perodua Nautica.

Maksudnya, SUV bukanlah model yang terlalu asing untuk Perodua, terutama dari sudut kemampuan pengeluarannya di Malaysia. Jadi, tak salah untuk kita jangkakan model SUV kompak akan jadi penawaran Perodua selepas ini.

Bagaimana rupa SUV kompak ini agaknya? Ketika Tokyo Motorshow 2018 Oktober lalu, Daihatsu ada mempertontonkan sebuah model SUV kompak konsep, dikenali sebagai Daihatsu DN Trec. Memandangkan ia rekaan SUV kompak terbaru dari rakan kongsi Perodua sendiri, manalah tahu kalau-kalau ia akan dijadikan asas kepada model yang dibangunkan nanti.

Perodua Kembara – selepas Myvi, SUV kompak pula?

Dan, ia tak berhenti di situ; Theopilus Chin sekali lagi menggunakan kepakarannya untuk menghasilkan imej render bagi SUV kompok Perodua yang dibayangkkannya seperti yang ditampilkan ini. Secara keseluruhannya, ia nampak bersih dengan rekaan yang lebih banyak menerapkan sentuhan bulat berbanding garis-garis tajam.

Rupa depannya walaupun ringkas, tetap kemas dengan elemen seperti garis gril krom yang melintang dari hujung lampu utama. Bahagian bampat pula lebih sibuk, menempatkan lampu DRL, serta bukaan ruang masukan udara yang menonjol. Di bawahnya, kehadiran diffuser memberikan suntikan imej sporty.

Elemen landasan pada bumbung pula menggunakan warna hitam, begitu juga dengan kemasan keliling pintu yang biasanya menggunakan kemasan krom kini diubah juga menggunakan warna hitam. Bahagian fender serta sisi bawah pintunya dilengkapi juga dengan kemasan hitam yang sama – yang ditarik dari bampar depan hinggalah ke belakang.

Bahagian belakang pula tak lagi menempatkan perumah tayar ganti pada pintunya. Sekilas pandang, bentuknya ada mirip model Volkswagen Tiguan versi sebelum ini. Sekali lagi, kemasan krom melintang digunakan untuk mengimbangi elemen sama di hadapan.

Selain itu, bahagian bampar di bawahnya juga hadir dengan sentuhan yang sama; kemasan krom yang menyorokkan hujung ekzosnya. Tak lupa juga rekaan sisip ikan serta spoiler yang menjadikannya lebih lengkap. Jadi, apa pandangan anda tentang rekaan digital yang membayangkan Perodua Kembara terbaru ini? Cukup menarik untuk memenangi hati pemandu di Malaysia atau sebaliknya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required