Imej bayangan Perodua Myvi 2018 versi tiga-pintu

Imej bayangan Perodua Myvi 2018 versi tiga-pintu

Sejak Proton Satria Neo dihentikan pengeluarannya, kita tiada lagi hatchback tiga-pintu buatan tempatan. Proton nampaknya tiada lagi perancangan untuk menghasilkan kereta sedemikian walaupun untuk mengubah konfigurasi pintu Iriz, namun adakah Perodua berminat?

Foto Perodua Myvi 2018 versi tiga-pintu ini adalah hasil bayangan oleh pakar manipulasi imej automotif Theophilus Chin dan bukannya dari Perodua sendiri. Tetapi jika Perodua benar-benar mahu menghasilkan model segmen berkenaan, rupa yang ditampilkan Theo ini mungkin boleh difikirkan.

Muka asal Myvi masih lagi dikekalkan oleh Theo, tetapi perubahan drastik dilakukan bermula dari firewall dan ke belakang. Konsep rekaan Theo ini bukan sekadar memanjangkan pintu hadapan dan menggantikan sekeping cermin untuk kabin belakang, malah merubah terus bahagian tersebut.

Imej bayangan Perodua Myvi 2018 versi tiga-pintu

Jarak roda kelihatan seperti dipendekkan, dan bumbung juga kelihatan lebih rendah. Berbanding dengan versi lima-pintu yang mengenakan quarter window seperti Honda Jazz, Myvi tiga-pintu ini diberikan cermin belakang yang landai yang membolehkan tiang-C turut direka lebih landai. Dengan lampu belakang yang direka semula dengan konsep single-piece, bahagian belakang Myvi ini kelihatan seperti Renault Megane generasi ketiga.

Bampar belakang turut direka semula untuk kelihatan lebih bulat bagi memadankannya dengan reka bentuk belakang kereta ini. Namun rupa kemasan pada kedua-dua sisi bampar berkenaan dan juga perumah nombor pendaftaran masih lagi dikekalkan. Myvi dengan warna Peppermint Green (warna baharu, eksklusif untuk model 1.3) ini turut diberikan bumbung berwarna hitam.

Akhir sekali, bagi melengkapkan rupa sporty Myvi tiga-pintu berkenaan, ia turut diberikan rim aloi baharu dengan elemen rekaan bilah kipas lima-jejari berkembar berdiameter lebih besar dari asal. Jadi bagaimana peminat hatchback tiga-pintu sekalian? Boleh ke ia menggantikan pasaran yang ditinggalkan Proton Satria Neo?

GALERI: Perodua Myvi 1.3 Premium X 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required