Mungkin ramai yang sudah tahu, pengeluar motosikal dari India, TVS merupakan rakan pengeluar BMW Motorrad yang bertanggungjawab memperkenalkan model-model seperti G 310 R (RM26,900) dan G 310 GS, yang turut masuk ke pasaran Malaysia.

Selepas banyak desas-desus yang bertiup berkaitan sama ada versi fairing penuhnya akan diperkenalkan atau tidak, TVS tidak menunggu lama untuk menjawabnya; syarikat itu hari ini melancarkan versi berkenaan – menjadi penampilan globalnya yang pertama – dengan nama TVS Apache RR 310 2018 yang dijual pada harga 2.05 lakh rupee (RM12,939).

Model itu menggunakan asas yang sama dengan siri motosikal BMW Motorrad G 310; TVS Apache ini menggunakan enjin 313 cc sejukan cecair, silinder tunggal yang menghasilkan 34 hp dan 28 Nm tork dengan kerangka trellis yang digunakan. Mengikut data yang dikeluarkan oleh TVS, enjin berkenaan mampu mencapai pecutan 0-100 km/j dalam masa 2.0 saat, dengan kelajuan maksimum 160 km/j.

Model ini pertama kalu diisyaratkan dengan nama “Akula” – jerung dalam bahasa Rusia – dua tahun lalu, Apache 310 RR direka memang untuk memenuhi prestasi jentera di litar, sesuai dengan sejarah panjang 35 tahun syarikat berkenaan.

Suspensi menggunakan unit Kayaba, dengan fork terbalik warna emas 41 mm, dengan sebuah penyerap hentak monoshock dengan larasan beban. Brek pula menggunakan unit Bybre dengan kaliper empat-piston – produk mampu milik jenama Brembo – dengan cakera 300 mm. Brek belakang pula dengan cakera 240 mm kaliper tunggal. Paparan meter utama menggunakan skrin LCD.

Lampu menggunakan jenis LED; LED projektor didepan dilengkapi juga dengan DRL LED, begitu juga dengan lampu LED di belakang. Dua warna ditawarkan sebagai pilihan, merah dan hitam kesat, dengan serahan di India jangka akan dilakukan bulan hadapan.