Pemilik kenderaan di Singapura boleh hantar servis di bengkel luar tanpa batalkan waranti – diikuti M’sia?

Pemilik kenderaan di Singapura boleh hantar servis di bengkel luar tanpa batalkan waranti – diikuti M’sia?

Menurut Suruhanjaya Persaingan Singapura (CCS), pemilik kenderaan di negara tersebut kini boleh menghantar kenderaan mereka ke pusat servis persendirian tanpa membatalkan waranti, memandangkan kebanyakan pengedar kereta di sana telah bersetuju untuk menarik balik sekatan terhadap waranti kenderaan dan dokumen yang berkaitan dengannya.

“CCS telah menyatakan rasa khuatir berkenaan perkara ini kepada pengedar kenderaan utama dan bekerjasama dengan mereka untuk menghapuskan sekatan terhadap waranti kenderaan dan dokumen yang berkaitan dengannya.,” kata suruhanjaya tersebut, dengan menambah bahawa pengedar yang terlibat telah bersetuju untuk melakukan perubahan yang patut kepada terma waranti oleh CCS. Semua perubahan ini akan dilaksana menjelang 31 Disember.

Sekatan yang menghalang pemilik kenderaan menghantar kenderaan mereka ke bengkel persendirian dilihat mengehadkan kemampuan mereka untuk bersaing dengan pusat servis rasmi. Apabila perubahan kepada sekatan ini dilaksana, pengedar kenderaan hanya boleh membatalkan waranti apabila kerosakan didapati benar-benar disebabkan oleh bengkel persendirian tersebut.

Informasi yang didapati daripada pengedar kenderaan di negara tersebut menunjukkan bahawa pelanggan yang menghantar kenderaan mereka ke pusat servis rasmi berkurangan selepas tempoh waranti tamat. Kedatangan ke pusat servis rasmi ini boleh naik sehingga 90% dalam tempoh beberapa tahun pertama kenderaan baru dijual, dan boleh menurun sehingga 40% apabila kenderaan tersebut semakin berusia.

Pemilik kenderaan di Singapura boleh hantar servis di bengkel luar tanpa batalkan waranti – diikuti M’sia?

Menurut CCS lagi, maklum balas pasaran juga menunjukkan bahawa pusat servis rasmi mengenakan bayaran alat ganti dan upah dua hingga tiga kali ganda lebih mahal berbanding bengkel persendirian. “Penghapusan sekatan waranti ini akan mewujudkan keadaan pasaran membaiki kenderaan dan servis yang lebih kompetitif, dengan lebih banyak pilihan bagi pemilik kenderaan, dan peluang lebih baik bagi bengkel persendirian yang sedia ada,” tambah CCS.

Antara jenama dan pengedar yang telah didekati dan mendapat kerjasama dengan CCS adalah termasuk Alpine Motors Pte. Ltd. (Chevrolet), Borneo Motors (Singapore) Pte. Ltd. (Toyota dan Lexus), Cycle & Carriage Industries Pte. Ltd. (Citroen, Kia, Mercedes Benz dan Mitsubishi), Eurokars Group of Companies (Porsche, Mazda dan MINI), Kah Motor Co. Sdn. Bhd. (Honda), Komoco Motors Pte. Ltd. (Hyundai), Motor Image Enterprises Pte. Ltd. (Subaru), Performance Motors Ltd. (BMW), dan Tan Chong Motor Sales Pte. Ltd. (Nissan).

Sementara itu bagi Volkswagen Group Singapore Pte. Ltd. (Volkswagen) dan Premium Automobiles Pte. Ltd. (Audi), CCS mendapati ia tidak mempunyai sekatan seperti itu dalam waranti mereka. Suruhanjaya itu juga memberitahu bahawa pengedar yang disebutkan awal tadi mencatat 90% daripada jumlah keseluruhan kenderaan yang dijual di Singapura tahun lepas.

Apa pendapat anda? Patutkah langkah yang sama dilakukan di Malaysia? Mungkin ada pemilik yang mempunyai pilihan bengkel sendiri yang dipercayai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required