Nissan uji sampel cat dengan car wash bersaiz kecil

Bagaimana pengeluar kenderaan menguji kualiti untuk cat yang bakal digunakan pada kereta keluaran mereka? Bagi Nissan, mereka menggunakan sebuah mesin pembasuh kereta layan diri (automatic car wash) yang hanya bersaiz mesin pembuat pop corn.

Mesin ini digunakan di Pusat Teknikal Nissan Amerika Utara yang terletak di Farmington Hills, Michigan, Amerika Syarikat. Ia digunakan untuk memastikan cat yang bakal digunakan untuk kereta-kereta baharu mereka benar-benar berkualiti dan tidak terjejas ketika dibasuh pada mesin cucian kereta automatik moden – yang selalunya akan menyebabkan lapisan jernih akan calar dan juga kadang kala boleh menanggalkan terus cat.

Binaan mesin penguji ini agak mudah, ia dilengkapi dengan penyembur air berkuasa tinggi bersama berus bristles yang mampu berputar dengan kelajuan 180 rpm.

Untuk ujian biasa, Nissan hanya menggunakan sekeping plat besi yang disembur dengan cat yang ingin diuji. Namun bagi mendemonstrasikan keberkesanan mesin ujian ini, Nissan menggunakan sebuah model berskala 1/16 Fairlady 370Z yang dikotorkan dengan “kotoran Arizona” kemudian dicuci dengan berkesan oleh mesin penguji berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required