Perkhidmatan ETS Gemas ke JB Sentral dijangka beroperasi pada 2021 – kos anggaran RM9.4b, 192 km

Perkhidmatan ETS Gemas ke JB Sentral dijangka beroperasi pada 2021 – kos anggaran RM9.4b, 192 km

Pembinaan projek landasan berkembar Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) dari Gemas-Johor Bahru (JB) Sentral bakal bermula pada bulan ini dan dijangka akan siap dalam tempoh empat tahun akan datang.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB), Rani Hisham Samsudin, laluan itu akan menyediakan perkhidmatan ETS secara terus dari JB Sentral, Johor Bahru ke Padang Besar, Perlis, laporan Bernama.

Pembinaan landasan berkembar dengan kos dianggarkan RM9.4 bilion itu meliputi laluan sepanjang 192 kilometer.

Sebelum ini khidmat ETS hanya bermula dari stesen Gemas, Negeri Sembilan dan pada masa sama ia dapat meningkatkan jumlah penumpang selain jaringan sektor sosial dan ekonomi serta tempoh perjalanan yang lebih menjimatkan masa.

“Seperti kita sedia maklum perkhidmatan ETS adalah paling popular kerana akses ke suatu tempat dapat dicapai dengan tempoh masa lebih singkat dengan kelajuan 140 kilometer sejam. Kita percaya dengan penambahan landasan berkembar dari Gemas ke Johor Bahru yang ditawarkan dalam empat tahun lagi dapat membawa lebih ramai penumpang untuk ke arah utara dan selatan tanah air,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required