Ford Freestyle – crossover berasaskan Figo di India

Ford Freestyle – crossover berasaskan Figo di India

Pasaran India diperkenalkan dengan sebuah model baru yang dikategorikan sebagai “compact utility vehicle (CUV)” iaitu Ford Freestyle. Ia sebenarnya adalah satu versi crossover bagi model hatchback Figo, yang sudah berada dalam pasaran negara itu sejak tahun 2015.

Bagi menjadikan Freestyle ini berlainan dengan Figo, rekaannya telah diubah sedikit, termasuk pada bahagian gril hadapan, yang menggunakan corak mesh berbanding jalur melintang pada Figo. Bampar juga ditukar kepada unit rekaan baru, yang datang dengan skid plate hiasan berwarna perak, kemasan plastik di sekeliling kenderaan, serta rel bumbung.

Masuk ke dalam, suasananya hampir sama di antara dua kenderaan tersebut, kecuali terdapat bahagian tengah papan pemuka yang meletakkan skrin sesentuh 6.5 inci. Skrin ini disambungkan dengan sistem hiburan dan informasi SYNC 3, yang datang dengan pemain media, navigasi serta aplikasi Apple CarPlay dan Android Auto.

Ford Freestyle – crossover berasaskan Figo di India

Di bawah bonet, Freestyle dikuasakan oleh enjin petrol tiga silinder NA 1.2 liter Ti-CVT yang mampu menghasilkan 96 PS dan 120 Nm tork. Kuasa ini disampaikan ke tayar hadapan melalui transmisi manual lima kelajuan, dan menurut laporan IndianAutosBlog, pilihan enjin diesel juga akan ditawarkan, iaitu menggunakan unit 1.5 liter TDCi berkuasa 100 PS dan 215 Nm tork.

Pelancaran rasmi kenderaan ini hanya akan dilakukan pada suku kedua 2018, dan Freestyle akan diletakkan di bawah EcoSport yang terletak di dalam segmen B. Freestyle dikeluarkan di India, dan juga akan dieksport ke negara Eropah, Afrika dan Timur Tengah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required