Ferrari 488 Pista bakal mewarnai Geneva Motor Show

Ferrari 488 Pista bakal mewarnai Geneva Motor Show

Ferrari 488 Pista pastinya menambahkan keterujaan peminat automotif global yang tidak sabar menantikan kehadirannya di Geneva Motor Show 2018 bulan hadapan. Model terkini bagi jentera siri istimewa enjin V8, termasuk 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia dan 458 Speciale. Seperti model sebelumnya, 488 Pista dibina berdasarkan model Ferrari terdahulu iaitu 488 GTB, namun dengan peningkatan tambahan dari jentera lumba jenama ini.

Kuasanya disalurkan dari enjin F154 CB yang pernah digunakan oleh 488 GTB, dengan 3.9 liter turbo berkembar V8 yang mampu menghasilkan 720 PS (710 hp) pada 8,000 rpm dan tork 770 Nm. Ia meningkat sebanyak 50 PS daripada 488 GTB, sementara tork juga sedikit tinggi sebanyak 10 Nm.

Peningkatan yang boleh dikatakan agak besar ini adalah hasil adaptasi soulsi daripada 488 Challenge, termasuk Inconel exhaust manifolds, crankshaft dan flywheel yang lebih ringan, titanium con rods dan carbon-fibre intake plenums. Jentera lumba itu turut menyumbang turbo yang disambung dengan rev sensor serta rekaan bagi garisan corong pengambilan udara – yang dipindahkan dari sayap ke kawasan spoiler belakang.

Ferrari berkata berat 499 Pista hanya 1,280 kg (kering), iaitu 90 kg lebih ringan berbanding 488 GTB, dengan enjinnya telah menyumbang ke pengurangan berat itu. Dengan enjin V8 yang lebih berkuasa, model baharu ini hanya mengambil masa 2.85 saat bagi pecutan 0-100 km/j, iaitu 0.15 saat lebih pantas berbanding 488 GTB. Untuk 0-200 km/j pula lebih kurang 7.6 saat berbanding 8.3 saat, dan kelajuan maksimum mencapai 340 km/j.

Sistem Side-Slip Angle Control (SSC) versi ke-enam ciptaan Ferrari bakal menterjemahkan seluruh kuasa, dan termasuk sistem berikut: E-Diff3, F1-Trac, magnetorheological suspension (SCM) dan buat pertama kalinya, Ferrari Dynamic Enhancer (FDE) iaitu perisian yang digunakan untuk melaras tekanan brek pada kaliper.

Jika perubahan luaran bukan tarikan utama, 488 Pista telah mereka prestasi aerodinamik yang lebih menguja. Ia ditampilkan dengan saluran-S yang diinspirasi dari F1, sementara diffuser hadapan pula ditampilkan dengan ramp angle (inspirasi oleh 488 GTE) bagi meningkatkan downforce.

Selain itu, jentera ini juga ditampilkan dengan generator vortex yang telah direka semula untuk bekerja dengan diffuser belakang baharu, bagi menambahkan pengekstrakan dan downforce generation.

Ferrari 488 Pista bakal mewarnai Geneva Motor Show

Selain itu, spoiler belakang umpama ekor ikan lumba-lumba yang lebih tinggi dan panjang berbanding yang ditampilkan pada 488 GTB, yang diperbuat daripada gentian karbon, turut dipadankan bagi jentera lumba ini. Elemen gentian karbon lain termasuklah penutup enjin dan bampar, dengan sedikit tambahan, Ferrari turut menawarkan roda gentian karbon 20-inci, dengan tayar Michelin yang dibina khas turut termasuk dalam pakej ini.

Di dalamnya, 488 Pista tidak banyak perubahan daripada 488 GTB standard, namun masih mengekalkan beberapa elemen yang lebih ringan dan diinspirasikan daripada sukan permotoran. Hasilnya, elemen kulit telah digantikan sama ada dengan ALcantara atau pun gentian karbon, serta tiada alas lantai disertakan langsung, namun didatangkan dengan racing harnesses dan tempat duduk bucket.

Menurut Ferrari, nama ‘Pista’ adalah bagi “Penghormatan langsung bagi warisan Ferrari yang terkenal dalam sukan permotoran”, dan diterjemahkan ke “litar”. 488 Pistaakan ditampilkan ke hadapan khalayak ramai di Geneva Motor Show 2018 Mac ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required