Malaysia bakal keluarkan tag VEP bagi kenderaan asing yang masuk dari Singapura tidak lama lagi

Malaysia bakal keluarkan tag VEP bagi kenderaan asing yang masuk dari Singapura tidak lama lagi

Semua kenderaan berdaftar dari negara asing yang memasuki Malaysia melalui Tambak Johor dan Lebuhraya Linkedua, bakal dipasang tag Permit Kemasukan Kenderaan (VEP). Tag tersebut akan dikeluarkan secara berperingkat setelah ujian aplikasi yang sedang dijalankan selesai dijangka pertengahan April ini.

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, tag berkenaan menggunakan teknologi pengecaman frekuensi radio (RFID) dan akan diintegrasikan dengan sistem pembayaran tanpa menggunakan wang tunai yang dibangunkan Touch n Go, pengendali kutipan caj jalan raya itu, laporan Bernama.

“Sistem Permit Kemasukan Kenderaan ini akan menghalang kenderaan asing daripada diklon dan dijual di negara ini. Ia juga akan membolehkan kami menghalang kenderaan yang mempunyai saman tertunggak daripada meninggalkan negara ini,” ujarnya.

Tambahnya lagi, kementerian berkenaan kini dalam proses memperkenalkan sistem VEP itu secara berperingkat di sempadan Malaysia-Thailand dan sempadan Sabah/Sarawak-Indonesia/Brunei.

Menurutnya, pelaksanaan sistem pembayaran tanpa menggunakan wang tunai di Tambak Johor dan Lebuhraya Linkedua itu adalah sejajar dengan aspirasi Malaysia untuk mempercepatkan kelahiran ekosistem pembayaran digital yang cekap dan terjamin keselamatannya.

“Ini akan menjadi pemangkin dalam usaha kami untuk memperkenalkan penyelesaian tanpa menggunakan wang tunai di Malaysia dan mewujudkan suatu perubahan budaya dalam usaha berterusan kami untuk melahirkan sebuah negara Malaysia masa depan melalui pendigitalan dan teknologi,” katanya.

Pada pertengahan Disember lalu, kerajaan memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan VEP ini bagi menyeragamkan pelaksaan laluan di kedua-dua laluan pintu masuk utama Malaysia – membabitkan sempadan Malaysia-Singapura dan Malaysia-Thailand.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required