GALERI: Ford F-650 Supertruck milik Sultan Johor

GALERI: Ford F-650 Supertruck milik Sultan Johor

Dari 23 haribulan hingga 25 haribulan lalu, acara Malaysian Bike Week (MBW) 2018 telah dilangsungkan di MAEPS, Serdang. Sempena perhimpunan motosikal tersebut, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar bermurah hati untuk mempamerkan sebahagian kecil koleksi motosikal dan juga kenderaan eksotik miliknya, antaranya trak gergasi Ford F-650 Supertruck yang anda lihat pada galeri ini.

Tidak banyak maklumat yang kami perolehi berkenaan trak tersebut, melainkan maklumat bahawa ia adalah model tahun 2009, dan dijana enjin turbodiesel enam-silinder dari Cummins dengan kapasiti 6.7 liter, digandingkan dengan transmisi enam-kelajuan dari Allison. Tidak diketahui enjin Cummins tersebut sudah diubahsuai atau tidak, namun dalam keadaan standard ia mampu menghasilkan 355 PS dan tork maksima 881 Nm.

GALERI: Ford F-650 Supertruck milik Sultan Johor

Di Amerika, trak F-650 ini dihasilkan dalam pelbagai versi badan seperti pikap single cab atau double cab dan pelbagai lagi mengikut kesesuaian kegunaannya. Manakala unit milik Sultan Ibrahim ini adalah dari versi custom enam-pintu, dan diberikan pelbagai ciri tingkat taraf lain sebagai sebuah kenderaan mewah, dan bukan untuk komersial.

Antara ciri khas yang ditampilkan pada Supertruck milik baginda ini adalah grafik luaran custom dengan warna biru-putih, aksesori-aksesori krom, dan juga rim dengan diameter 22.5-inci, dibaluti tayar 425/65R22.5 – tayar ini sahaja lebih kurang sama besar dengan kebanyakkan lori biasa di negara kita, betul.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required