Ford sepadukan Waze untuk iOS ke sistem SYNC 3

Ford sepadukan Waze untuk iOS ke sistem SYNC 3

Tidak lama lagi Ford bakal memperkenalkan sistem integrasi bagi membolehkan aplikasi navigasi Waze untuk “dipancarkan” ke skrin sistem infotaimen SYNC 3 jenama berkenaan, menurut laporan The Verge. Usaha berkenaan akan membolehkan skrin pemain utama tersebut mendapatkan akses penuh terhadap Waze, termasuk peta serta informasi berkenaan trafik semasa, halangan, amaran polis dan lain-lain.

Bagi membolehkan ia berfungsi, pengguna perlu mempunyai aplikasi Waze pada telefon yang mempunyai iOS 11.3 (atau terkini) dan juga sistem SYNC 3 versi 3.0 (atau terkini). Waze tidak akan berfungsi menerusi Apple CarPlay (kerana Apple mahukan anda menggunakan Apple Maps), sebaliknya akan beroperasi menerusi SYNC 3 melalui AppLink Ford – sistem dari Ford sendiri yang beroperasi seakan CarPlay.

Menurut The Verge lagi, ketika anda menggunakan sistem ini, Waze perlu untuk beroperasi pada telefon, dan ia akan memancarkan aplikasi tersebut ke skrin SYNC 3 menerusi Ford Applink, dan bukan bersepadu sepenuhnya dengan Apple CarPlay. Sistem tersebut kini dalam peringkat ujian beta dan dilaporkan mengalami sedikit masalah, namun dijangka akan diselesaikan pada peringkat ujian seterusnya.

“Selain itu, ikon-ikon adalah besar dan berwarna-warni. Interface adalah ringkas untuk memberikan navigasi, dan ia juga berfungsi dengan kawalan suara,” menurut laporan berkenaan. Setakat ini, hanya pengguna Android yang boleh menggunakan sistem ‘screen mirroring’ untuk menggunakan Waze pada skrin infotainmen mereka.

Sehingga Mei 2017, Malaysia merupakan pengguna Waze paling tinggi di rantau ASEAN. Jadi penghasilan sistem ini untuk pengguna iOS semestinya sangat releven di negara kita.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required