Malaysia catat pengguna Waze lima tertinggi di dunia

Malaysia catat pengguna Waze lima tertinggi di dunia

Malaysia mencatatkan jumlah pengguna aplikasi Waze tertinggi di Asia Tenggara. Bukan itu sahaja; diperingkat global juga kita berada dikelompok lima teratas, seperti dilaporkan The Star.

Sebagai perbandingan, Kuala Lumpur mempunyai 2.5 juta pengguna Waze yang aktif. Ini mengatasi pengguna yang direkodkan di Jakarta iaitu sebanyak 2 juta, dan Manila dengan hanya 1.5 juta orang. Di Malaysia, pengguna paling ramai terumpu di kawasan bandar besar seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru.

Dengan kadar penggunaan yang tinggi ini, Waze melalui program Connected Citizens kini mencari rakan kongsi dari pihak kerajaan di sni untuk berkongsi data trafik yang terkumpul supaya pengguna dapat memendekkan masa mereka ketika di atas jalan raya.

Mereka ketika ini sedang bekerjasama dengan kerajaan negeri Selangor untuk membolehkan pengguna melaporkan aduan jalan berlubang, yang kemudian akan disalurkan kepada majlis penguatkuasaan tempatan untuk tindakan lanjut.

Malaysia catat pengguna Waze lima tertinggi di dunia

Menurut Pengurus Kerjasama Strategik Global Waze, Mona Weng, data yang dimaksudkan termasuk penutupan jalan terancang disebabkan acara besar atau pembinaan, serta pengalihan laluan masa nyata di kawasan berlaku kemalangan atau kecemasan.

Data yang ada pada Waze boleh digunakan sebagai panduan kepada pengguna, memastikan perjalanan yang lebih singkat dan lancar. Beliau berkata, Waze mempunyai lebih daripada 250 rakan kerjasama seluruh dunia dan berharap untuk mendapatkan 10 lagi pihak yang berminat di Asia dalam tempoh beberapa bulan ini.

Selain itu, Waze juga berhasrat untuk menjalankan ujian di Malaysia, sama seperti yang telah dilakukan di Jakarta di manakenderaan dialihkan laluannya ketika waktu puncak mengikut nombor pendaftaran. Pemerhatian itu mendapatu masa perjalanan menurun sebanyak 19%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required