Kerajaan tidak rancang untuk beli semula Proton – PM

Kerajaan tidak rancang untuk beli semula Proton – PM

Seperti yang diketahui sebelum ini, Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad antara individu yang kecewa ketika 49.9% saham Proton dijual kepada Geely. Namun setelah dilantik semula menjadi PM ke-7 apabila Pakatan Harapan menang ketika Pilihanraya Umum Ke-14 lalu, beliau berkata kerajaan baharu pimpinannya tidak merancang untuk membeli semula kepentingan tersebut, lapor The Edge.

Menurut Tun Mahathir, Proton kini bukan dikawal oleh kerajaan, sebaliknya kini merupakan milik DRB-Hicom serta pemegang saham terbesarnya iaitu Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary. “Proton bukan milik kerajaan. Ia milik Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary,” katanya.

“Terpulang kepada dia sama ada dia mahu membeli [semula saham]. Kerajaan tidak berminat untuk membeli semula Proton,” jelas Perdana Menteri. Tun Mahathir sebelum ini merupakan penasihat kepada Proton sebelum dilantik sebagai pengerusi jenama automotif nasional tersebut, dan selepas itu meletakkan jawatan dua tahun kemudian setelah syarikat berkenaan menerima pinjaman mudah berjumlah RM1.5 bilion dari kerajaan pimpinan Dato Seri Najib Razak.

Sebagai salah satu syarat yang diletakkan oleh kerajaan ketika itu bagi meluluskan pinjaman berkenaan adalah Proton perlu mencari rakan strategik asing bagi membolehkan ia terus bersaing. Hasilnya, DRB-Hicom memilih pengeluar automotif dari China dan juga pemilik jenama Volvo iaitu Geely, dan bersetuju untuk menjual 49.9% kepentingannya kepada syarikat tersebut.

Tun Mahathir menyifatkan Proton (yang juga dianggap sebagai “anaknya”) kini “bukan lagi kereta nasional” dan kejayaannya pada masa hadapan tidak boleh dibanggakan lagi, kerana ia “bukan lagi milik saya atau negara saya.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required