Proton SUV – imej render dengan rekaan gril terbaru

Proton SUV – imej <em>render</em> dengan rekaan gril terbaru

Semalam, antara berita yang menjadi tumpuan ialah tentang Tun Mahathir yang berkesempatan melihat dari dekat dan memandu uji prototaip model SUV Proton pertama yang akan dilancarkan kelak, dijangka Oktober nanti. Hal itu memberikan kita kesempatan untuk melihat buat pertama kali sosok keseluruhan SUV terbabit dengan lebih jelas dan menyeluruh.

Dan, berdasarkan penampilan terbaru berkenaan, pakar render yang hasil kerjanya telah banyak kami paparkan di laman ini, Theophilus Chin tampil pula untuk membayangkan wajah depan SUV Proton berkenaan di dalam imej render terbaru yang dihasilkan ini. Sebelum ini, ada versi render lain yang pernah ditampilkan.

Imej yang beliau hasilkan ini menampakkan dengan lebih jelas keseluruhan badan SUV yang diasaskan daripada model Geely Boyue berkenaan, terutama bahagian wajah depannya. Seperti yang dapat dilihat, versi Proton hanya melibatkan perbezaan yang minimal. Antaranya ialah bahagian rekaan gril yang berbeza daripada Geely Boyue – antarnya untuk disesuaikan dengan reka bentuk logo Proton sendiri.

Turut kelihatan ialah rim dengan saiz yang lebih kecil, 18-inci berbanding rim 19-inci yang digunakan pada Boyue facelift. Selebihnya kekal sama. Model berkenaan akan diperkenalkan dalam bentuk CBU terlebih dahulu – dengan perubahan minimal seperti yang dimaklumkan – dan akan diperkenalkan kemudiannya dalam bentuk CKD pula pada 2019, dijangka dengan perubahan yang lebih banyak.

Proton SUV – imej <em>render</em> dengan rekaan gril terbaru

“Ini selari dengan permintaan daripada kerajaan yang inginkan produk baru ini masuk ke pasaran tempatan dalam kadar segera. Setakat ini, kami berada di landasan yang betul,” jelas CEO Proton, Li Chunrong.

Daripada gambar yang didedahkan semalam, nampaknya akan terdapat banyak kelengkapan pada SUV pertama Proton itu nanti. Antaranya seperti bumbung panoramik, kamera 360-darjah serta skrin sentuh infotainmen bersaiz lapan-inci. Terdapat juga ciri-ciri maju lain yang sudah disahkan akan ditawarkan pada model ini – seperti autonomous emergency braking (AEB), kawalan cruise adaptif dan sistem arahan suara (voice command).

Bagi enjin pula, ia akan menggunakan enjin 1.8 liter turbo empat silinder oleh Geely. Ia menghasilkan kuasa sebanyak 181 hp dan tork 285 Nm, digandingkan dengan transmisi automatik enam-kelajuan – sistem pacuan juga dijangka ada dua; pacuan roda depan atau AWD. Kalau betul macam inilah mirip wajah depan model berkenaan, apa pandangan anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required