Prototaip SUV Proton pemanduan sebelah kanan buat kemunculan – diuji Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir

Prototaip SUV Proton pemanduan sebelah kanan buat kemunculan – diuji Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir

SUV pertama Proton yang diasaskan dari Geely Boyue telah diumumkan bakal membuat kemunculan sulungnya pada akhir September atau awal Oktober tahun ini, namun sehingga kini unit prototaip sebenar dengan pemanduan sebelah kanan masih belum kelihatan muncul diuji di atas jalan raya tempatan. Tetapi apa yang mengejutkan, baru sebentar tadi laman facebook rasmi Perdana Menteri Malaysia memuat naik gambar unit berkenaan telah pun ditontonkan kepada Tun Dr Mahathir Mohammed dipejabatnya yang terletak di Putrajaya.

Kapsyen pada gambar-gambar tersebut menyebut “YAB Perdana Menteri menerima kunjungan wakil DRB-HICOM dan Geely Group bagi membincangkan hala tuju syarikat automotif Proton Jumaat lalu di pejabatnya di Kuala Lumpur. YAB Tun Dr Mahathir juga diberi peluang untuk memandu sendiri Proton SUV yang belum lagi dilancarkan.”

Tiada gambar penuh didedahkan, walau bagaimanapun dapat dilihat unit SUV berwarna merah tersebut mempunyai berberapa perincian yang sedikit berbeza dari Boyue facelift yang telah membuat kemunculan pada awal tahun ini.

Perbezaan ketara dapat dilihat adalah pada gril hadapannya, di mana unit gril dengan rekaan expanding cosmos Geely telah digantikan dengan unit menerapkan elemen tiga jalur melintang. Sudut gambar yang diberikan tidak dapat dipastikan sama ada logo Proton sudah diberikan atau pun tidak, tetapi dengan gril baharu sepenuhnya ini, berkemungikan ia telah menerima imej kepala harimau berkenaan.

Prototaip SUV Proton pemanduan sebelah kanan buat kemunculan – diuji Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir

SUV tersebut juga nampaknya menampilkan rekaan bampar dengan apron yang lebih agresif sama seperti pada Boyue facelift, namun ia dipadankan dengan rim 18-inci lima jejari berkembar dari model Boyue terdahulu. Perincian lain yang dapat diperhatikan adalah lencana T-GDI pada pintu hadapan bagi mengesahkan ia dari versi janaan enjin 1.8 liter turbo dengan suntikan bahan api terus, bumbung suria dan juga upholsteri dalaman dengan tempat duduk dibaluti kulit berwarna perang.

April lalu, Proton telah mendedahkan ciri-ciri yang bakal dilengkapi pada Boyue versi mereka yang nampaknya diambil terus dari versi facelift terbaharu. Antara ciri-ciri berkenaan termasuk sistem pemantau titik buta, brek kecemasan automatik (AEB), cruise control adaptif, amaran keluar laluan dan juga lampu tinggi automatik.

SUV ini turut didatangkan dengan pembersih udara pintar, sistem pemantau angin tayar, kamera 360-darjah dan juga sistem infotaimen bersama skrin sesentuh lapan-inci lengkap dengan hubungan internet 4G dan juga aplikasi mudah alih serta fungsi kawalan jauh menerusi telefon pintar.

Proton sudah pun membuka peluang orang ramai untuk menamakan SUV ini menerusi pertandingan yang telah diumumkan lebih dua bulan lalu, dan model ini dijangka akan membuat pra-penampilannya bulan hadapan. Semasa dilancarkan nanti, SUV berkenaan akan hadir dalam versi diimport sepenuhnya dari China (CBU), manakala versi pemasangan tempatan akan mula dihasilkan tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required