Proton dedah bayangan rekaan dan ciri lain untuk SUV pertamanya – enjin turbo GDi sah untuk Malaysia

Selain dari mempamerkan Preve Premium 2018 dan juga replika jentera rali Iriz R5 pada acara yang sedang berlangsung di MAEPS Serdang hari ini, Proton turut menyediakan satu ruangan khas sebagai prebiu model yang paling dinanti-nanti untuk 2018 iaitu SUV pertama keluaran jenama automatif nasional berkenaan yang akan diasaskan dari Geely Boyue.

SUV ini bakal dilancarkan pada suku keempat tahun ini, dan di ruang pameran berkenaan diletakkan sebuah model separuh badan yang belum diukir sepenuhnya. Muka SUV tersebut masih lagi kelihatan ‘kosong’ terutama pada bahagian gril (diletakkan logo 3D Proton sebenar) dan juga pada liang kemasukan udara pada bampar. Walau bagaimanapun, lampu SUV ini masih seiras Boyue, manakala apron bahagian bawah kelihatan seperti Boyue versi facelift.

Proton turut menyenaraikan kelengkapan yang bakal diberikan pada SUV pertamanya berkenaan, yang dilihat juga hampir sama seperti apa yang dipadankan pada Boyue facelift.

Antara sistem tersebut termasuk sistem pemantau titik buta dan juga ciri bantuan pemanduan lain seperti brek kecemasan automatik (AEB), cruise control adaptif, amaran keluar laluan dan juga lampu tinggi automatik.

SUV ini turut didatangkan dengan pembersih udara pintar, sistem pemantau angin tayar, kamera 360-darjah dan juga sistem infotaimen bersama skrin sesentuh lapan-inci lengkap dengan hubungan internet 4G dan juga aplikasi mudah alih serta fungsi kawalan jauh menerusi telefon pintar.

Proton dedah bayangan rekaan dan ciri lain untuk SUV pertamanya – enjin turbo GDi sah untuk Malaysia

Untuk prebiu kali ini, Proton turut mendedahkan sedikit perincian berkenaan enjin – SUV ini bakal dijana unit petrol turbo TGDi. Di pasaran China, satu-satunya Boyue yang menerima enjin berkenaan adalah dari versi 1.8 liter turbo empat-silinder, berkuasa 181 hp/285 Nm dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan. Versi tersebut hadir dengan pilihan sama ada pacuan roda dapan atau AWD.

Tiada pendedahan rasmi lagi berkenaan harga, namun menurut Menteri MITI Kedua Datuk Seri Ong Ka Chuan dalam satu kenyataannya pada Jun tahun lalu, SUV ini bakal dijual pada harga di bawah RM100k. Dengan senarai kelengkapan yang dinyatakan ini, nampak macam betul-betul berbaloikan? apa pula pendapat anda? Kongsikannya pada ruangan komen di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required