Proton Iriz R5 hadir ke M’sia, namun hanya replika

Proton Iriz R5 hadir ke M’sia, namun hanya replika

Pagi ini saya bersemangat untuk MAEPS Serdang kerana diberitahu bahawa Proton bakal mempamerkan jentera rali binaan Mellors Eliiot Motorsport (MEM) yang bakal menyertai Kejohanan Rali Dunia dalam kategori WRC2 iaitu Proton Iriz R5. Jentera yang mengujakan saya sejak pertama kali teasernya disiarkan ini terus kelihatan sebaik sahaja masuk ke dewan A MAEPS melalui pintu utama.

Namun ketika menghampiri jentera tersebut, sesuatu yang ganjil kelihatan pada kereta rali ini – ia tiada rollcage, dengan papan pemuka standard pemanduan sebelah kanan, tombol gear automatik, roda stereng standard serta masih mempunyai pemain utama sistem infotainmen – Ia sebenarnya hanya sebuah replika dan bahagian dalaman kereta ini hanya menerima tempat duduk perlumbaan dari Racetech bersama tali pinggang dari R3.

Namun menurut sumber dari Proton, walaupun kereta ini sebuah replika, ia sebenarnya masih dibina oleh pihak MEM sendiri. Badan asas Iriz 1.6 Premium berwarna hijau (berdasarkan warna pada bahagian belakang kabin yang sudah tiada tempat duduk dan karpet) ini di hantar ke ibu pejabat MEM di UK untuk diubahsuai.

Proton Iriz R5 hadir ke M’sia, namun hanya replika

Jadi, kesemua kit badan lebih lebar, bampar hadapan dan belakang yang lebih agresif serta spoiler belakang yang besar dan tinggi pada kereta ini adalah hasil kerja MEM, begitu juga warna badan perak bersama livery perlumbaan Proton Motorsport, serta perincian-perincian kecil seperti cermin sisi, skup bumbung dan juga liang udara pada bonet. Bagi menampakkan ia lebih hampir kepada jentera Iriz R5 asli, MEM turut memadankan suspensi boleh laras dan juga set brek perlumbaan sebenar pada bahagian hadapan dan belakang.

Kereta ini juga menerima rim yang sama dengan Iriz R5 di UK – untuk penampilan kali ini, ia dipadankan dengan set roda untuk rali tarmac iaitu Speeline Corse berdiameter 18-inci dibaluti tayar Michelin Pilot Sport dengan saiz 235/40R16. Ekzos juga nampaknya telah diubahsuai di mana paip terus tanpa apa-apa muffler atau pemangkin diberikan dari enjin hingga hujung tip.

Adakah Proton akan membawa Iriz R5 sebenar untuk berlumba ke Malaysia atau menyertai kejohanana rali Asia Pasifik seperti program untuk Satria Neo S2000 dahulu? Nampaknya jenama automotif nasional tersebut masih lagi belum membuka mulut.

Untuk jentera Proton Iriz R5 sebenar, ia dijana enjin petrol turbo 4B11T dari Mitsubishi Lancer Evolution X yang telah diturunkan kapasitinya dari 2.0 liter kepada 1.6 liter (bagi membolehkan ia diiktiraf dalam kategori R5), digandingkan bersama transmisi dari Xtrac dan juga sistem pacuan semua roda. Untuk suspensi, ia akan diberikan set penyerap hentak dari Reiger, dan turut menerima sistem brek dari Brembo. Seluruh kawalan elektronik jentera ini pula akan menerima peralatan dari Cosworth.

Kereta ini telah membuat kemunculan sulung di Good Festival of Speed tahun lalu. Selepas itu, Iriz R5 telah pun berlumba dalam tiga perlumbaan – menjadi juara di Rally Stage Goodwood Festival of Speed, mencapai kedududukan podium di Malton Forest Rally, dan juara di Grizedale Stages Rally. Ia juga telah diuji oleh lagenda serta juara dua kali WRC, Marcus Gronholm dan diberikan maklum balas yang sangat positif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required