Lagenda WRC Marcus Grönholm uji Proton Iriz R5

Lagenda WRC Marcus Grönholm uji Proton Iriz R5

Juara kejohanan rali dunia (WRC) dua kali Marcus Grönholm telah menguji jentera rali Proton Iriz R5 di Wales, UK, selasa lalu, lapor Motorsport News.

Pemandu yang berasal Finland tersebut dikatakan sedang membuat penilaian terhadap Iriz R5 untuk tujuan kemungkinan akan turut serta dalam program pembangunan bagi musim akan datang, dan beliau kagum dengan pasukan Mellors Elliot Motorsport (MEM) menerusi ujian pertama ini.

“Ia merupakan ujian persendirian, tetapi ia adalah bagus. Untuk masa hadapan, tiada apa lagi yang boleh saya perkatakan”, kata Grönholm yang menjuarai WRC untuk musim 2000 dan 2002 bersama pasukan Peugeot.

Grönholm juga sememangnya dikenali kerana kepakarannya sebagai pemandu uji dan pembangunan kereta rali, di mana beliau telah terlibat dengan ujian-ujian awal jentera Volkswagen Polo R WRC 2017 sebelum pasukan berkenaan dilaporkan menarik diri dari kancah rali dunia.

Prinsipal pasukan MEM Chris Mellors pula berkata, “Dia (Grönholm) memandu jentera tersebut sepanjang hari dan hanya menjumpai berberapa perkara yang perlu kami perbaiki. Kami mahu bekerjasama dengan Marcus pada masa hadapan dan beliau kelihatan seperti berminat”.

Iriz binaan MEM yang disuntik steroid ini dijana enjin petrol turbo 4B11T dari Mitsubishi Lancer Evolution X yang telah diturunkan kapasitinya dari 2.0 liter kepada 1.6 liter (bagi membolehkan ia diiktiraf dalam kategori R5 dan bertanding dalam WRC2), digandingkan bersama transmisi dari Xtrac dan juga sistem pacuan semua roda. Untuk suspensi, ia akan diberikan set penyerap hentak dari Reiger, dan turut menerima sistem brek dari Brembo. Seluruh kawalan elektronik jentera ini pula akan menerima peralatan dari Cosworth.

Jentera ini membuat kemunculan sulungnya di Goodwood Festival of Speed Julai lalu dan terus memenangi perlumbaan pertamanya pada Rally Stage acara berkenaan. MEM menerusi laporan sebelum ini juga telah mengesahkan Proton Iriz R5 akan mula bertanding pada Kejohanan Rali Dunia (WRC) dalam kategori WRC2 dan juga Kejohanan Rali Asia Pasifik (APRC) musim 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required