Pendaftaran pemandu Grab di Malaysia menurun selepas pengumuman peraturan baru oleh menteri

Pendaftaran pemandu Grab di Malaysia menurun selepas pengumuman peraturan baru oleh menteri

Berikutan langkah kerajaan untuk memperkenalkan beberapa peraturan baru untuk memberikan kesamarataan di antara pemandu e-hailing dan teksi biasa, Grab Malaysia telah menyaksikan pengurangan dalam jumlah pendaftaran pemandu baru bagi syarikat itu.

Dalam satu laporan oleh Bernama, ketua cawangan Grab Malaysia, Sean Goh mendedahkan penurunan ini adalah normal semasa tempoh penukaran. “Kami sedang mencari penyelesaian yang terbaik untuk semua orang memandangkan kami faham kebanyakan pemandu ini adalah pemandu separuh masa, dan pendapatan mereka daripada Grab menyumbang 30% kepada pendapatan isi rumah,” tambah beliau.

Goh turut memberitahu bahawa Grab telah mendekati Kementerian Pengangkutan dan perbincangan akan diteruskan untuk memastikan saingan yang sama untuk semua pihak. Beliau juga menyatakan bahawa syarikat sedang berbincang dengan beberapa syarikat insurans berkenaan keperluan insurans, yang mana juga adalah salah satu perubahan yang mahu dilaksanakan oleh Kementerian Pengangkutan.

Pendaftaran pemandu Grab di Malaysia menurun selepas pengumuman peraturan baru oleh menteri

Perubahan peraturan lain adalah termasuk pemandu kenderaan e-hailing perlu mendapatkan lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) dengan kos RM115 setahun, pemeriksaan kenderaan tahunan oleh PUSPAKOM dan kenderaan yang digunakan sekurang-kurangnya perlu menepati tahap keselamatan ASEAN NCAP tiga bintang.

Selain daripada itu, syarikat e-hailing juga perlu menyediakan garis panduan pemandu dan mendaftarkannya kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan Suruhanjaya Koperasi Malaysia. Dalam aplikasi juga perlu ada fungsi panggilan kecemasan.

Peraturan baru ini telah diumumkan Julai lalu, tapi syarikat yang terlibat masih mempunyai masa selama satu tahun untuk melakukan pelarasan sebelum ia dilaksanakan sepenuhnya tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required