Mitsubishi Motors tingkat pengeluaran MPV Xpander

Mitsubishi Motors tingkat pengeluaran MPV Xpander

Model MPV kecil tujuh tempat duduk Mitsubishi Xpander pertama kali ditunjukkan kepada dunia Ogos tahun lalu semasa pameran GIIAS 2017, dan sejak daripada itu, ia telah diterima baik oleh pasaran. Keunikan utama model ini tentunya adalah penampilan kerana ia direka begitu futuristik seperti model konsep yang menunjukkan rekaan awalnya.

Semasa pelancaran satu tahun yang lalu, kilang Mitsubishi Motor Co. (MMC) di Bekasi, Jawa Barat yang mengeluarkan Xpander ini cuma mampu menghasilkan 80,000 unit setahun, tetapi disebabkan permintaan yang tinggi, ia telah ditingkatkan kepada 100,000 unit bagi tahun 2018.

Walaubagaimanapun, itu masih tidak mencukupi kerana bermula April tahun ini, kilang tersebut telah memulakan langkah eksport Xpander ke negara lain, dan kini syarikat itu mahu meningkatkan 20% lagi pengeluaran kepada 120,000 unit setahun.

Untuk menyokong langkah ini, Mitsubishi Motors Krama Yudha Indoneisa (MMKI) telah meletakkan pelaburan tambahan kepada bahagian kimpalan dan perkhidmatan pemasangan, dan menjelang tahun 2019, pengeluaran disasarkan dapat mencecah tahap 150,000 unit setahun.

Di Indonesia, Xpander ditawarkan dalam lima varian, dengan harga antara Rp 189,050,000 (RM60,843) hingga Rp 245,350,000 (RM78,968). Kesemua varian ini masih dikuasakan enjin sama iaitu unit petrol NA 1.5 liter empat silinder MIVEC, menghasilkan kuasa 103 hp dan 141 Nm.

Ia juga pernah dilapor akan tiba di Malaysia tahun ini, namun masih belum ada kenyataan selanjutnya daripada Mitsubishi Motors Malaysia. Antara kelengkapan yang ada pada Xpander adalah termasuk brek ABS, EBD, BA, ESC dan HSA untuk varian tertinggi, serta sistem kunci pintar.

GALERI: Mitsubishi Xpander di GIIAS 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required