Audi SQ2 ditunjuk awal sebelum penampilan di Paris

Audi SQ2 ditunjuk awal sebelum penampilan di Paris

Sekarang ini bukan lagi rahsia bahawa Audi sedang membangunkan satu versi yang lebih sporty bagi crossover kompak Q2, dipanggil sebagai SQ2 kerana ia telah banyak kali ditemui sedang diuji. Sekarang, pengeluar dari Jerman itu telah mengeluarkan sendiri satu gambar rasmi sebelum model tersebut ditampilkan buat kali pertama di Paris Motor Show.

Secara mekanikalnya, SQ2 banyak berkongsi ciri dengan Volkswagen Golf R dan Audi S3, di mana penggeraknya adalah enjin petrol empat silinder 2.0 liter dengan kuasa sebanyak 296 hp dan 400 Nm.

Ia kemudiannya dipadankan bersama kotak gear automatik Stronic DSG tujuh kelajuan serta sistem pacuan semua roda Quattro, membolehkannya memecut 0-100 km/j dalam masa cuma 4.8 saat, dan ini adlaah lebih laju daripada Porsche Cayman 718 asas (5.1 saat). Laju maksimum yang boleh dicapai pula adalah 250 km/j.

Jika mahu membandingkannya dengan pencabar terdekat, BMW X2 M35i yang mempunyai enjin berkuasa 302 hp mampu melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.9 saat manakala Mercedes-Benz GLA AMG dengan 375 hp pula memerlukan masa 4.4 saat. Untuk memastikan kenderaan sesuai dengan kuasa, Audi telah meletakkan brek cakera 340 mm di hadapan dan 310 mm di belakang SQ2 ini, bersama suspensi yang lebih rendah dan keras.

Dari aspek penggayaan, SQ2 ini mendapat gril baru yang mempunyai jalur melintang, bukaan udara yang berfungsi di bampar hadapan, lampu utama LED, rim 18 atau 19 inci, dan angkup brek boleh dipilih dengan warna hitam atau merah. Berdasarkan spyshot, bampar belakang turut mendapat sedikit perubahan dan ia mempunyai empat muncung ekzos.

Untuk bahagian dalam, Audi memberitahu, virtual cockpit kenderaan ini akan mendapat sentuhan unik model S dan akan ada banyak penjenamaan S yang digunakan di beberapa bahagian. Tempat duduk gabungan fabrik dan kulit didatangkan secara standard, dan pembeli boleh menukarnya kepada Alcantara sekiranya mahu. Tempahan untuk SQ2 akan dibuka sebelum tahun ini berakhir, dengan penyerahan akan dilakukan awal tahun hadapan.

GALERI: Spyshot Audi SQ2

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required