Dieselgate: Audi terima saman berjumlah 800 juta euro

Dieselgate: Audi terima saman berjumlah 800 juta euro

Salah satu jenama di bawah payung Volkswagen Group yang turut terlibat dalam skandal penipuan ujian emisi Dieselgate, Audi, telah menerima saman berjumlah 800 juta euro setelah Pendakwa raya Munich mengeluarkan perintah pentadbiran terhadapnya kerana penyelewengan terhadap pengawalseliaan enjin diesel V6 dan V8 tertentu. Dengan saman ini, kes berkenaan dianggap telah ditutup, sekurang-kurangnya di Jerman.

“Menerusi pemeriksaan menyeluruh, Audi menerima denda itu dan ia tidak akan membuat rayuan terhadapnya. Dengan berbuat demikian, Audi mengakui tanggungjawabnya kerana menyimpangan dari keperluan pengawalseliaan,” kata Audi dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Menurut penemuan penyiasatan yang dijalankan oleh pendakwaraya awam Jerman, tugas pemantauan telah dilanggar dalam unit organisasi “kelulusan servis emisi dan kuasa enjin” syarikat tersebut, yang memantau pematuhan pengawalseliaan kenderaan. Salah laku ini menyebabkan enjin diesel V6 dan V8 tertentu yang dibangunkan oleh Audi tidak memenuhi syarat pengawalseliaan.

Juga dinyatakan bahawa Audi turut gagal untuk mengesan bahawa enjin EA288 (Gen3) di USA dan Canada dan enjin EA189 diseluruh dunia yang dihasilkan oleh Volkswagen telah diiklankan, dijual kepada pelanggan, dan diletakkan dalam pasaran dengan fungsi perisian yang tidak dibenarkan sejak 2004.

Walaupun jumlah saman tersebut sangat besar, Audi dan Volkswagen pastinya boleh bernafas dengan lebih lega kerana satu lagi episod skandal Dieselgate berkenaan dapat diselesaikan. Jun lalu, Volkswagen telah disaman sebanyak 1 bilion euro di Jerman kerana menggunakan “fungsi perisian yang tidak dibenarkan” pada enjin-enjin TDI mereka. Pemilik jenama Mercedes-Benz, Daimler, turut dilaporkan terlibat dengan skandal serupa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required