Subaru bangunkan hot-hatch lebih kecil dari WRX untuk cabar Yaris GRMN dalam pasaran dan WRC?

Subaru bangunkan <em>hot-hatch</em> lebih kecil dari WRX untuk cabar Yaris GRMN dalam pasaran dan WRC?

Pasukan Rali Dunia Subaru (SWRT) telah menamatkan saingan mereka dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC) pada tahun 2008 kerana keadaan ekonomi yang tidak mengizinkan. Dan sekiranya mereka mahu masuk semula ke kancah perlumbaan berkenaan, tentunya perkara pertama yang perlu dirisaukan adalah mereka tiada lagi model yang sesuai untuk digunakan.

Ini kerana kesemua pengeluar telah beralih menggunakan asas model-model hatchback segmen-B yang lebih sesuai dengan dimensi yang ditetapkan FIA, sedangkan model produksi World Rally Experimental (WRX) kini berada dalam segmen-C dan terlalu besar berbanding jentera WRC terkini. Toyota yang kembali semula ke WRC pada 2017 juga telah beralih dari Corolla ke Yaris WRC bagi bersaing secara kompetitif dengan pasukan lain.

Menurut laman Jepun Spyder7, Subaru memang benar-benar berminat untuk kembali semula ke WRC, dan mereka kini sedang membina hatchback segmen-B untuk tujuan tersebut. Sebab utama mengapa jenama tersebut ingin kembali semula untuk berlumba di rali dunia adalah mereka mahu memperkuatkan jenamanya di Eropah seperti apa yang telah dikecapi mereka di Amerika Utara.

Subaru bangunkan <em>hot-hatch</em> lebih kecil dari WRX untuk cabar Yaris GRMN dalam pasaran dan WRC?

Sumber dari laporan tersebut menyatakan lagi, Subaru bukan sahaja mensasarkan hatchback segmen-B mereka tersebut untuk bersaing dengan Yaris dalam WRC, malah turut akan mencabar jentera kompak Toyota berkenaan dalam pasaran. Oleh itu, mereka merancang untuk menghasilkan hot-hatch produksi dengan enjin boxer 1.8 liter turbo (dari Subaru Levorg) yang bukan sahaja boleh bersaing dengan Toyota Yaris GRMN, malah turut boleh berhadapan dengan Ford Fiesta ST dan Volkswagen Polo GTI.

Laporan berkenaan menyatakan model tersebut akan muncul pada tahun 2019 – ini mungkin sedikit meragukan kerana sehingga sekarang masih tiada sebarang model konsep yang didedahkan Subaru, dan tiada lagi prototaip dilihat sedang diuji.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required