Toyota Yaris GRMN – 1.8 liter supercharge, 205 hp

Toyota Yaris GRMN – 1.8 liter supercharge, 205 hp

Toyota telah mendedahkan lebih perincian terhadap hot-hatch terbaharu di bawah jenama Gazoo Racing Masters of Nürburgring (GRMN) iaitu Toyota Yaris GRMN. Menurut Toyota, model yang dihasilkan sempena pembabitan semula mereka dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC) ini “menjanjikan ganjaran kelajuan, seimbang dan kaya kepada pemandu.”

Model yang mengisi semula legasi yang ditinggalkan oleh model-model Starlet Turbo pada era 90’an ini diberikan enjin petrol 1.8 liter disuap dengan supercharger berkuasa 205 hp, berbeza dengan saingan-saingan rapatnya seperti Ford Fiesta ST dan Peugeot 208 GTi yang menggunakan pengecas turbo. Enjin berkenaan hanya dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan manual, memacu roda hadapan, tanpa opsyen transmisi automatik.

Tiada perincian prestasi didedahkan di mana Toyota hanya menyatakan pecutan 0-100 km/j Yaris GRMN ini merupakan yang terbaik dalam kelasnya, dan pecutan 80km/j ke 120 km/j hanya memerlukan gear empat. Mungkin pecutan 0-100 km/j Fiesta ST dengan catatan 6.7 saat boleh dijadikan penanda aras bagi membayangkan prestasi sebenar Yaris GRMN ini.

Toyota Yaris GRMN – 1.8 liter supercharge, 205 hp

Bagi mendapatkan pengendalian yang lebih baik serta untuk menampung jumlah kuasa lebih besar yang dihasilkan, Yaris GRMN menerima pengukuhan casis dengan memberikan pendakap tambahan termasuk tower bar pada suspensi hadapan yang hadir sebagai ciri standard.

Yaris GRMN diberikan spring yang lebih pendek bagi merendahkan kereta ini secara keseluruhan, dan turut dipadankan dengan penyerap hentak dari Sachs. Ia turut diberikan dengan bar anti-oleng berdiameter lebih besar pada bahagian hadapan, serta turut diberikan LSD jenis Torsen bagi pengendalian lebih baik.

Cakera brek dengan diameter lebih besar diberikan pada bahagian hadapan bersama angkup brek empat-omboh. Nama GMRN itu sendiri juga tidak diberi sewenang-wenangnya, di mana Yaris ini sememangnya ditala oleh Gazoo Racing (yang kini merupakan divisi perlumbaan rasmi Toyota) di litar ‘The Green Hell’ Nurburgring, Jerman.

Toyota Yaris GRMN – 1.8 liter supercharge, 205 hp

Untuk membezakan model berprestasi tinggi dengan versi standard ini, Yaris GRMN yang hadir dengan bentuk badan tiga-pintu berkenaan diberikan bampar hadapan dan belakang lebih agresif. Ia turut diberikan spoiler belakang lebih besar serta diffuser yang menempatkan tip ekzos di bahagian tengah.

Rim aloi BBS berdiameter 17-inci dan tema warna badan putih bersama merah dan hitam (sama seperti tema pasukan WRC Toyota ketika ini) diberikan untuk melengkapkan rupanya.

Pada bahagian dalaman, Yaris GRMN diberikan tempat duduk yang lebih sporty pada bahagian hadapan, direka oleh Toyota Boshoku bagi memberikan pegangan badan dan sokongan lebih baik. Ia juga diberikan stereng sport dengan balutan kulit diambil terus dari Toyota GT86. Papan instrumen juga diberi sentuhan semula untuk menyerlahkan imej lebih sporty dan turut disokong dengan pemadanan set pedal aluminium.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required