Petak parkir yang disewa kepada operator perniagaan perlu dibuka selepas jam 6.30 petang – MBPJ

Petak parkir yang disewa kepada operator perniagaan perlu dibuka selepas jam 6.30 petang – MBPJ

Semua petak parkir di bawah seliaan Majlis bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang disewa kepada operator perniagaan perlu dibuka kepada umum selepas jam 6.30 petang.

Menurut penolong akauntan Perbendaharaan MBPJ Zay Iskandar berkata tanjakan kenderaan yang diletakkan di petak parkir tersebut perlu dialihkan pada masa yang ditetapkan itu, laporan The Star.

Menurutnya lagi, tanjakan yang digunakan itu perlulah bukan yang diperbuat daripada campuran simen, dan tanjakan logam yang digunakan perlulah jenis yang boleh dialih dan ia hanya dibenarkan diletakkan di petak parkir yang disewa dari jam 8 pagi hingga 6.30 petang, dari hari Isnin hingga Jumaat sahaja.

“Kami mempunyai rekod, dan ada menjumpai premis yang menggunakan penanda merah tiruan untuk menanda petak parkir. Kami telah memaklumkan kepada pemilik premis terbabit untuk menyewanya atau bakal dikenakan tindakan yang serius termasuk menarik balik lesen perniagaan mereka,” ujarnya.

Tambahnya, jangka masa sewaan bagi sesetengan petak parkir ada yang telah pun luput melebihi dua tahun, tetapi pemilik premis tidak memperbaharuinya.

“Kami kerap menerima aduan dari orang ramai tentang kekurangan petak parkir di bawah majlis bandaran, kerana kebanyakannya dimonopoli oleh pemilik premis secara tidak sah. Ada juga yang dikenalpasti garisan berwarna kuning bagi petak parkir telah dicat dengan warna hitam jadi pemilik kenderaan menganggap tiada parkir kosong di hadapan kedai,” ujarnya lagi.

Yuran sewaan bulanan bagi setiap petak parkir untuk kedai makan dan premis biasa ialah RM400, manakala RM200 untuk setiap petak parkir bagi bengkel kereta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required