KLIMS18: Proton X70 kini dipertonton secara terbuka

KLIMS18: Proton X70 kini dipertonton secara terbuka

Khabarnya ramai yang mengeluh kerana Proton X70 kerana sehingga kini masih belum ada tanda harga yang diumumkan. Dan, nampaknya kita perlu menunggu lebih lama lagi untuk itu kerana belum ada pengesahan bila model ini akan dilancarkan secara rasmi.

Bagaimanapun, khas untuk KLIMS 2018, SUV Proton X70 ini membuat penampilan umum terbuka buat pertama kali. Sebelum ini, ia hanya dipersembahkan secara tertutup, dan pihak media juga tidak dibenarkan untuk mengambil sebarang gambar untuk kegunaan penerbitan. Jadi, inilah set gambar langsung dan terperinci Proton X70 untuk tatapan anda.

Tetapi, bagi sesiapa yang berkungjung ke acara ini bermula esok, mereka akan berpeluang untuk melihat dengan lebih teliti segenap sudut model ini, baik luaran atau dalaman. Seperti yang pernah dinyatakan sebelum ini, X70 akan ditawarkan dalam empat varian untuk pasaran tempatan.

KLIMS18: Proton X70 kini dipertonton secara terbuka

Bagaimanapun, hanya ada satu piliha enjin sahaja sebagai permulaan. Proton X70 ini akan menggunakan enjin 1.8L TGDi (Turbo Gasoline Direct Injection). Unit ini mampu menghasilkan sebanyak 135 kW (181 hp) pada 5,500 rpm kuasa manakala tork pula sebanyak 285 Nm dari 1,700 rpm hingga 4,400 rpm. Pecutan dari 0-100 km/j pula boleh dicapai dalam masa 10.5 saat.

Terdapat dua sistem pacuan yang adakan ditawarkan; 2WD (tiga varian) dan AWD (satu varian). Penggunaan minyak bagi model 2WD disifatkan mampu memberikan 7.8 liter bagi setiap 100 km, manakala penggunaan minyak bagi model AWD masih beluh dimaklumkan.

Teknologi multimedia juga menjadi antara yang menarik dalam penawarannya. X70 antara lain turut dilengkapi dengan pengantar keseluruhan sistem multimedia bersepadu melalui sebuah head unit dengan TFT 8-inci skrin sentuh (resolusi 1,280 x 720) yang hadir bersama sistem GKUI – yang ditawarkan sebagai ciri standard bagi semua varian. Buat masa sekarang, ia beroperasi menggunakan platform Android terlebih dahulu sebelum dilanjutkan kepada Apple CarPlay nanti.

Lain-lain kelengkapan termasuk lima ciri yang diketengahkan pada laman utama skrin unit ini; Voice Command, GPS, Music, Phone dan juga System Settings. Untuk menggunakan head unit berkenaan, ia sama sahaja dengan cara kita menggunakan skrin sentuh pada telefon – leretkan ke kanan atau ke kiri untuk melihat aplikasi yang ada.

Selain itu, model ini juga akan didatangkan dengan kelengkapan keselamatan yang mengkagumkan; antaranya dengan ciri AEB dan juga ACC. Perlu juga dinyatakan, X70 sudah pun menjalani ujian panarafan untuk ASEAN NCAP, dan hasilnya membanggakan, dengan penilaian lima-bintang bagi keselamatan penumpang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required