Pemandu bagi perkhidmatan e-hailing yang enggan mendaftar untuk PSV akan dikenakan tindakan tegas

Pemandu bagi perkhidmatan <em>e-hailing</em> yang enggan mendaftar untuk PSV akan dikenakan tindakan tegas

Pemandu perkhidmatan e-hailing yang enggan mendafar untuk mendapatkan lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) menjelang 12 Julai 2019 akan dikenakan dikenakan tindakan. Menteri Pengangkutan, Anthony Loke memberi amaran itu, seperti dilaporkan oleh akhbar The Star.

Kementerian Pengangkutan sudah memaklumkan perkara ini dengan jelas kepada syarikat perkhidmatan itu yang terlibat, terutamanya Grab, bahawa tidak akan ada lanjutan tempoh lagi selepas itu.

“Setakat yang saya sedia maklum ketika ini, sebaik sahaja 12 Julai tahun depan, kami akan menguatkuasakan perkara ini. Jangan beri alasan bahawa ia sukar dilakukan kerana kami sedaya-upaya memudahkan proses berkenaan. Semua perniagaan yang ingin diceburi ada prosedur yang perlu dipatuhi,” jelas beliau.

“Jika anda boleh memperoleh beberapa ribu ringgit (sebagai pemandu e-hailing), adakah anda tidak sanggup untuk menghadiri beberapa jam kelas lesen PSV yang hanya memerlukan yuran RM200? Tidak boleh ada alasan lagi,” ujar Loke.

Kenyataan Loke ini adalah sebagai maklum balas kepada laporan yang menyatakan bahawa sebahagian pemandu perkhidmatan e-hailing merungut lesen PSV ini diperlu, dan akan mengadakan protes dengan menarik diri sebulan sebelum tarikh kuatkuasa yang dinyatakan itu.

“Kami ingin menjadikannya sama adil kepad asemua. Apa yang pemandu teksi perlu lalui, pemandu e-hailing juga perlu lalui dengan peraturan yang sama. Kerajaan ingin jadikannya adil dan saksama untuk semua orang. Kita terbuka untuk menjadikan perkhidmatan e-hailing sah beroperasi secara undang-undang. Jadi, adakah dengan keperluan PSV yang sama ini keterlaluan untuk dikenakan dan dipatuhi oleh semua?” soal Loke.

Langkah ini adalah sebahagian daripada pendekatan kerajaan untuk menjadikan perkhidmatan e-hailing sah untuk beroperasi di Malasysia, dan dengan itu perlu menyamaratakan persaingan dan keperluan antara teksi dan perkhidmatan tersebut. Apa pula pandangan anda tentang perkara ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required