Petron terus taja Rainforest Challenge 2018 di M’sia

Petron terus taja Rainforest Challenge 2018 di M’sia

Petron sekali lagi menjadi jenama bahan api dan minyak enjin rasmi bagi acara Rainforest Challenge (RFC) peringkat akhir di Malaysia bagi edisi 2018 yang telah pun melabuhkan tirai pada 4 Disember lalu. Syarikat itu menyediakan bahan api bagi 150 unit kenderaan 4×4 yang mengambil bahagian, yang menyaksikan kira-kira 300 penggemar aktiviti off-road dari 30 negara ikut serta di dalam acara yang bermula sejak 24 November lalu.

Acara di Malaysia merupakan kemuncak kepada RFC Global Series (RFCGS), sebuah siri saingan off-road peringkat dunia yang melibatkan 45 acara di 22 buah negara. Tahun ini, peserta terpaksa mengharungi cabaran laluan dari Kota Bharu ke Gua Musang, melalui Tanah Merah dan Kuala Krai. Peringkat perlumbaan Predator, Terminator dan Twilight Zone menampilkan seksyen laluan mendaki dan menuruni bukit curam, kawasan paya dan berlupur serta menyeberangi Sungai Bering.

Peserta dilepaskan dari Dataran Redha, Kota Bharu sebelum menuju tapak khemah pertama di Pantai Sri Tujuh Tumpat. Selepas isian minyak di stesen Petron di Belimbing, Tanah Merah, peserta memasuki lokasi seterusnya di Air Naga, Gua Harimau dan Bering.

Semua kenderaan yang ikut serta dikehendaki untuk membawa bekalan minyak yang mencukup untuk sepanjang acara berlangsung disebabkan seksyen off-road terlibat berada jauh dari pekan atau kampung-kampung. Peserta kemudiannya tiba ke tapak perkhemahan keenam dan terakhir di Pos Gob, sebuah penempatan Orang Asli yang jauh ke pedalaman Kelantan, sebelum meneruskan perjalanan ke Kuala Betis – dengan isian semula bahan api buat kali terakhir di stesen Petron Gua Musang.

“Petron berbesar hati menjadi sebahagian daripada acara sukan permotoran 4×4 ini sebagai penaja rasmi bahan api bagi tahun ketiga berturut-turut. Tahun ini, kami memperkenalkan minyak enjin Petron Rev-X untuk melengkapkan lagi prestasi enjin yang menggunakan Turbo Diesel Euro 5 sepanjang perlumbaan ini, untuk memberikan prestasi dan mengekalkan kebersihan enjin,” jelas Ketua Perniagaan Runcit Petron Malaysia, Choong Kum Choy.

Pengasas Rainforest Challenge dan RFC Global Series, Luis J.A. Wee menambah; “RFC sangat berbangga untuk mendapatkan Petron selaku penyedia bahan api dan minyak enjin untuk acara ini, terutama ketika kami menghadapi keadaan yang mencabar ketika musim monsoon. Tahun ini menyaksikan laluan off-road terpanjang dalam cuaca berkenaan, tetapi kami tetap yakin dengan bahan api dan minyak enjin Petron, kami akan dapat menyelesaikan perlumbaan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required