Dakwaan segelintir pihak yang menyatakan pemberian diskaun tol sempena musim perayaan utama adalah penyebab kesesakan dan kemalangan di lebuh raya telah disangkal oleh Menteri Kerja Raya, Baru Bian.

Menurutnya, sikap pemandu yang cuai dan tidak berhemah terus menjadi penyumbang statistik saban tahun, laporan Bernama.

“Pemberian diskaun adalah cara syarikat konsesi menghargai pelanggan lebuh raya mereka dan bukan penyebab kesesakan di musim perayaan. Paling utama, setiap syarikat konsesi mengeluarkan jadual cadangan perjalanan sebagai rujukan pengguna untuk mereka merancang perjalanan pada musim perayaan,” katanya kepada media selepas melancarkan Kempen Advokasi Keselamatan Lebuh Raya sempena Tahun Baharu Cina 2019 semalam.

Selain itu, Baru berharap statistik kemalangan dan kematian pada musim perayaan akan terus menurun pada tahun ini.

“Penurunan jumlah kematian yang dicatat melalui Op Selamat ke-12 pada tahun lalu diharap menjadi titik tolak yang positif atas usaha yang dijalankan oleh pelbagai pihak dan berharap trend penurunan ini akan terus dikekalkan,” katanya.

Dalam hal lain, Baru berkata, sempena sambutan Tahun Baharu Cina pada 5 Februari ini sebanyak 25 lebuh raya akan menawarkan insentif berbentuk diskaun kadar tol sebanyak 10 hingga 30% kepada pengguna. Di mana diskaun khusus untuk pengguna tol bagi kenderaan Kelas 1 itu akan berkuat kuasa selama 24 jam bermula 12 tengah malam hingga 11.59 malam Selasa, 5 Februari ini.