6,284 kematian akibat kemalangan jalan raya pada 2018, turun 21% berbanding 2017 – Anthony Loke

6,284 kematian akibat kemalangan jalan raya pada 2018, turun 21% berbanding 2017 – Anthony Loke

Sebanyak 6,284 kematian akibat kemalangan jalan raya direkodkan di seluruh negara sepanjang 2018, menunjukkan penurunan sebanyak 21% atau 456 kematian berbanding 6,740 kematian pada 2017.

“Walaupun ada penurunan tetapi kita tidak boleh berasa lega kerana 6,200 orang meninggal dunia tahun lalu, itu satu angka yang sangat besar. Bagi pihak kementerian, kita memang setiap tahun mengambil pelbagai langkah bagi mengurangkan kadar kematian, kalau boleh kita hendak sifarkan bilangan kematian,” ujar Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook memetik laporan Bernama.

Loke turut berkata, kementeriannya akan melancarkan silibus baharu mengenai keselamatan jalan raya dalam buku teks dengan kerjasama Kementerian Pendidikan pada bulan ini.

6,284 kematian akibat kemalangan jalan raya pada 2018, turun 21% berbanding 2017 – Anthony Loke

“Kita akan serapkan unsur keselamatan jalan raya dalam kurikulum pendidikan. Itu antara langkah untuk membudayakan aspek keselamatan jalan raya dalam minda anak-anak kita di bangku sekolah,” katanya.

Selain itu, tambahnya, kerajaan masih menunggu maklum balas syarikat insurans berhubung cadangan kementerian memberi ganjaran berupa diskaun insurans kereta buat ‘pemandu berhemah’ di jalan raya.

“Saya sudah sampaikan cadangan kepada PIAM (Persatuan Insurans Am Malaysia) untuk mereka perkenalkan satu mekanisma bagi melaksanakan insentif seperti diskaun insurans kereta buat pemandu yang tidak ada saman trafik untuk tempoh tertentu. Kami harap untuk sekurang-kurangnya dapat membuat pengumuman dan melaksanakan insentif berkenaan tahun ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required