Honda NSX – ‘Ferrari Jepun’ sambut 30 tahun selepas pendedahan prototaip pertama di Chicago pada 1989

Model produksi Honda NSX generasi pertama (NA1) mula dilancarkan pada pasaran Jepun dan Amerika bermula pada tahun 1990, namun tahukah anda model supercar pertama dari Jepun ini telah mula dibangunkan pada tahun 1984, dan pendedahan prototaip sulung peringkat globalnya adalah pada tahun 1989 di Chicago, Amerika Syarikat?

Tahun ini merupakan ulangtahun ke-30 sejak pertama kali nama ‘NS-X’ dari Honda tersebut menggegar dunia automotif, dan jenama tersebut telah menyiarkan video khas yang turut dibintangi model generasi keduanya yang membuat kemunculan pada tahun 2015 di Detroit.

Rasanya ramai yang mengetahui, sebelum menghasilkan rekabentuk NSX ini, Honda terlebih dahulu bekerjasama dengan firma rekaan Itali, Pininfarina bagi menghasilkan kereta sport mereka. Kereta yang dihasilkan tersebut digelar sebagai Honda Pininfarina unknown atau HP-X. Tetapi bagaimana pula dengan platform?

Selain dari model roadster siri S (S500, S600 dan S800) ketika itu, kesemua kereta-kereta keluaran Honda dihasilkan dengan konfigurasi enjin hadapan, pacuan hadapan (FF). Untuk kereta sport baharu ini, ia perlu dibina dengan konfigurasi enjin tengah, pacuan belakang (MR) seperti model-model dari Itali seperti Ferrari dan Lamborghini . Menurut Honda, pada Februari 1984, mereka telah menghasilkan platform ujian dengan konfigurasi MR berkenaan berdasarkan platform kereta kompak Honda City generasi pertama!

Honda NSX – ‘Ferrari Jepun’ sambut 30 tahun selepas pendedahan prototaip pertama di Chicago pada 1989

Pada 1989, prototaip kereta sport tersebut muncul di Chicago buat pertama kali di bawah jenama divisi mewah Honda pada pasaran Amerika iaitu Acura. Kereta yang dibina dengan pelbagai inovasi seperti casis monocoque aluminium sepenuhnya, rekaan badan yang sangat rendah dan pelbagai lagi ini digelar sebagai “New Sportscar Unknown” atau NS-X (X adalah ‘unknown’ seperti dalam persamaan matematik).

Dalam majlis pendedahan berkenaan, presiden Honda Motor Co. ketika itu, Tadashi Kume tiba-tiba mahu enjin kereta prototaip tersebut dihidupkan, dan ia mengundang perhatian pesaing-pesaing lain yang ketika itu turut sedang membuat sidang media. Model prototaip ini sebenarnya hanya dijana oleh enjin V6 3.0 liter SOHC yang diambil dari sedan Honda Legend.

Kemudian Kume bertanya kepada pasukan pembangunan NS-X, mengapa teknologi VTEC DOHC yang sedang dibangunkan oleh divisi R&D tidak digunakan? Menurut pasukan berkenaan menyatakan bahawa teknologi DOHC VTEC berkenaan hanya direka untuk enjin empat-silinder (muncul pada enjin B16A untuk Honda Integra XSi 1989).

Walau bagaimanapun menerusi respon pihak media yang memandu model prototaip ini di Tochigi yang mengatakan enjin berkenaan kurang berkuasa, dan juga desakan Kume yang mahukan enjin V6 DOHC VTEC, pasukan jurutera berkenaan berusaha bagi memastikan ciri berkenaan diterapkan pada model produksi.

Pasukan pembangunan NSX bukan sahaja memadankan sistem DOHC VTEC pada enjin tersebut, malah mereka menampilkan satu lagi inovasi yang tidak pernah dibuat oleh pengeluar lain iaitu memadankan conrod dari material titanium yang membolehkan enjin berkenaan lebih kuat untuk berputar lebih laju. Hasilnya, enjin V6 3.0 liter DOHC VTEC berkenaan mampu mengekstrak 274 PS, dan ia boleh menjerit sehingga 8,000 rpm tanpa masalah.

Dengan enjin yang lebih berkuasa ini juga sebenarnya memaksa jurutera Honda untuk merombak dimensi keseluruhan kereta ini bagi memastikan ia masih lagi mengekalkan keseimbangan yang telah dicapai sebelum ini. Oleh itu, model produksi sebenar NSX dihasilkan dengan ukuran jarak roda dan juga overhang depan dan belakang yang lebih panjang.

Ketika NSX ini dibangunkan juga, Honda sebenarnya membekalkan enjin kepada pasukan McLaren dalam perlumbaan Formula 1, yang ketika itu dipandu oleh juara dunia 1988, Ayrton Senna. Senna datang ke Jepun pada Februari 1989 bagi menjalankan ujian terhadap jentera perlumbaannya, dan pasukan R&D Honda mengambil kesempatan ini untuk meminta Senna menguji prototaip NSX tersebut, bagi melengkapkan talaan pengendalian.

Buat permulaan, Honda menyasarkan NSX akan dibina dengan ketegaran yang sama seperti Ferrari dan Porsche, tetapi menurut Senna, NSX dapat dihasilkan dengan jauh lebih baik, dengan syarat ia perlu talaan yang ‘lebih keras’. Jurutera Honda mengambil input dari Senna dan hasilnya, talaan akhir pada NSX versi produksi merupakan talaan yang memenuhi sepenuhnya kehendak corak pemanduan Senna pada April 1989. Secara tidak langsung, NSX generasi pertama berkenaan ‘hidup’ dengan ‘jiwa’ Ayrton Senna di dalamnya.

Selepas diuji di Suzuka, NSX turut dibawa ke litar “The Green Hell” Nürburgring, Jerman bagi mengesan dan menyisihkan masalah-masalah yang akan muncul pada pemanduan dunia sebenar. Menerusi ujian dilitar tersebut, masalah badan yang ‘meliut’ ketika dibelasah pada kelajuan tinggi diselekoh dapat diselesaikan dalam masa lapan bulan di sana, dengan ketegaran ditingkatkan lagi 50 peratus dan mewujudkan komunikasi yang lebih baik antara pemandu dan kereta.

Pada mulanya, nama NS-X berkenaan bukanlah nama rasmi untuk supercar yang akan dilancarkan oleh Honda tersebut. Tetapi setelah ia muncul pada 1989, nama berkenaan seolah-olah menjadi fenomena dan bagi mengekalkan momentum, ia terus dipilih sebagai nama rasmi dan ia diubah sedikit menjadi NSX (tanpa ‘-‘).

Ketika dilancarkan, NSX mula menimbulkan kegusaran kepada pengeluar-pengeluar supercar lain seperti Ferrari. Ini kerana walaupun NSX direka sebagai ‘supercar’, kereta ini masih lagi praktikal digunakan setiap hari dengan pelbagai ciri ergonomik seperti sudut pandangan luar yang begitu luas walaupun diinspirasikan dari jet pejuang F-16, dan sistem mekanikal tidak jauh dari model-model produksi lain yang memudahkan penyelenggaraan.

Satu lagi yang pengeluar supercar sebenar gusar adalah faktor harga – walaupun mempunyai prestasi yang setanding, NSX dijual jauh lebih murah dari pesaing-pesaing terusnya dari Itali mahupun Jerman. NSX juga menjadi inspirasi kepada Gordon Murray bagi menghasilkan hypercar pertama dunia sebelum wujudnya Bugatti Veyron iaitu McLaren F1.

Honda NSX generasi pertama ini terus dijual sehingga penghujung 2005, dengan enjin asal digantikan dengan enjin V6 3.2 liter DOHC VTEC diperkenalkan pada 1997, dan versi facelift (NA2) didedahkan pada 2002. Selain dari model-model biasa, NSX juga hadir dengan versi Type R dengan badan lebih ringan serta lebih tegar.

Model generasi kedua NSX muncul dalam versi produksi sebenar pada tahun 2015. Model ini didedahkan pada Detroit Motor Show pada tahun berkenaan dan ia merupakan satu-satunya supercar yang mempunyai kilang di Amerika Syarikat.

Versi baharu ini masih dijana enjin V6 yang diletakkan di bahagian tengah, namun ia diberikan pelbagai teknologi yang jauh lebih maju. Kereta bukan sahaja digerakkan oleh enjin petrol 3.5 liter V6 turbo berkembar, menghasilkan kuasa 500 hp dan tork 550 Nm, ia turut dibantu sepasang motor elektrik berkuasa 72 hp/146 Nm di kedua-dua roda hadapan serta sebuah motor elektrik di belakang berkuasa 47 hp/148 Nm. Gabungan kesemua ini menghasilkan kuasa keseluruhan 537 hp dan tork maksima 645 Nm, dialirkan ke kesemua roda melalui kotak gear klac berkembar sembilan-kelajuan.

GALERI: Acura NSX generasi pertama dan kedua

GALERI: Model prototaip Acura NS-X 1989, lakaran-lakaran awal dan model produksi sebenar 1990

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required