Mungkin ada di antara anda yang beranggapan Perodua Aruz terlalu besar atau panjang untuk dipandu setiap hari, mungkin versi lima-tempat duduk dan yang lebih kecil lebih menarik perhatian bukan? Tapi sukar untuk berimaginasi Aruz yang lebih kecil, bukan?

Tidak juga, khas untuk anda, ini hasil karya render dari Theophilus Chin. Aruz kuning menyala ini digambarkan mempunyai overhang belakang yang lebih pendek, mengingatkan pada zaman kegemilangan Kembara, tapi ketepikan gambaran tempat penyimpanan tayar ganti di belakangnya lah.

Perkadaran yang lebih pendek kelihatan lebih sesuai, ditambah dengan bampar hadapan yang disemak semula dengan perumah lampu kabus yang lebih besar dan dilengkapi gril radiator yang lebih nipis. Di bahagian belakanya, kemasan hitam dihantikan dengan yang berwarna, dengan lampu berbentuk bulat bersama reflektor bersepadu dan diffuser kelabu.

Sekarang, apa pendapat anda mengenai Perodua Aruz lima-tempat duduk ini? Dengan logam yang kurang, badan SUV ini menjadi lebih ringan, yang diterjemahkan kepada nisbah kuasa ke berat yang lebih baik. BUat masa ini, Aruz dijanakan oleh enjin 2NR-VE 1.5 liter naturally-aspirated empat-silinder yang mampu memberikan kuasa 105 PS pada 6,000 rpm dan tork 136 Nm pada 4,200 rpm.

Kuasanya disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi automatik empat-kelajuan, dengan fungsi Eco Idle dan mula-berhenti, Perodua mendakwa Kenderaan cekap Tenaga (EEV) ini mampu memberikan penjimatan bahan api sehingga 15.6 km/l. Adakah anda kepingin mahu melihat Kembara kembali menggegarkan industri?